Onderzoeksproject I2/AE/203 (Onderzoeksactie I2)
1/10/2003-30/9/2005
Opleiding wordt als een van de belangrijkste hefbomen beschouwd om duurzame ontwikkeling te concretiseren op het niveau van “het lokaal optreden” en “het persoonlijk veranderen”. Rekenen op een dergelijke hefboom vereist een gedefragmenteerde educatieve aanpak die uitwisselingen valoriseert en die zich baseert op het meebouwen aan kennis en kunde. Hoewel het educatieve aanbod in het Belgische middenveld thans zeer gestoffeerd is, blijft het evenwel nog sterk gefragmenteerd te zijn, zowel wat de theoretische denkmodellen, de educatieve aanpak en de actoren ervan betreft. Duurzame ontwikkeling in de opleiding moet worden opgebouwd op grond van gelijkgerichtheid tussen meerdere educatieve sectoren: opleiding inzake milieu, ontwikkeling, gezondheid, burgerschap, wetenschappen, consumptie enz.
Het project ANCHORA heeft als eerste doelstelling de actoren bijeen te brengen van die verschillende opleidingsvormen om hen in staat te stellen beter kennis te maken en banden te creëren tussen hen en tussen hun projecten.
In aansluiting op die eerste doelstelling heeft het project ANCHORA als doel met en tussen die actoren een samenwerkingsdynamiek te ontwikkelen door het opzetten van een internetplatform (dynamische website ontwikkeld op grond van de aanpassing van vrije software) uitgerust met instrumenten die de uitwisseling, de samenwerking en het samen opbouwen vergemakkelijken.
De derde doelstelling van het project ANCHORA is tot slot onderzoeken hoe zowel die nieuwe, meer op samenwerking gerichte werkwijzen als de instrumenten welke die samenwerkingen vergemakkelijken, kunnen worden verankerd in de praktijken en de instellingen van die actoren.
Een eerste fase van het werk, onder begeleiding van een werkgroep bestaande uit actoren afkomstig uit die verschillende educatieve benaderingswijzen, moet leiden tot de ontwikkeling en de test van een platform waarmee de educatieve inhouden kunnen worden gestructureerd en die gevoed wordt door samenwerkende gebruikersorganen. Naast de technische productie, leidt die eerste fase ook tot het definiëren van aanbevelingen wat de functionele, organisatorische en technische verankering betreft van de samenwerkingsinstrumenten binnen de gebruikersorganen. Met het defragmenteren van die educatieve benaderingen is het bovendien mogelijk ook pedagogische doelstellingen te definiëren om de kundigheden te ontwikkelen van de betrokken educatieve actoren ten opzichte van de algemene dimensie van het educatie naar de duurzame ontwikkeling.
In een tweede fase moet vervolgens, naast het voortzetten en de ontwikkeling van de doelstellingen van de eerste fase, het mogelijk zijn het meertalige gebruik van een dergelijk platform te onwikkelen alsook de exploitatie ervan in een perspectief van e-learning : opleidingsmodules om zich de samenwerkingsinstrumenten op internet eigen te maken en opleidingsmodules gelinkt aan de ontwikkeling van de kundigheden van de educatieve actoren ten opzichte van een alomvattende educatieve aanpak.
[http://www.anchora.be – http://www.educa21.net]
- Contactpersoon (coördinator van het project):
Université de Liège – Groupe de Recherche en Education et Formation en Environnement (GREFE)
Anne Versailles
185 avenue de Longwy
6700 Arlon
info@anchora.be
PARTNERSCHAP
Coördinator Université de Liège – Groupe de Recherche en Education et Formation en Environnement (GREFE)
Partner 1 Institut d’Eco-Pédagogie asbl (IEP)
Partner 2 Cassiopea asbl