Onderzoeksproject MD/DD/23 (Onderzoeksactie MD)
Doelstellingen van het onderzoek
De algemene doelstelling is in eerste instantie het uitdenken en vergelijken van verschillende beleidsmaatregelen door middel van een simulatiewerktuig en dit op gebied van milieuoverlast en primair energiegebruik, veroorzaakt door het verkeer, waarbij de introductie van alternatieve energiebronnen in het verkeer een essentieel aspect is. Het creëren en ter beschikking stellen van een simulatiewerktuig dat ons in staat stelt een synthese van maatregelen te implementeren en de resultaten op gebied van mobiliteit, milieu en primair energiegebruik te analyseren, leidt tot een krachtig beleidsinstrument.
In de tweede plaats wensen we een antwoord te formuleren op de vraag of de introductie van alternatieve energiebronnen voor transport op een efficiënte manier de luchtverontreiniging kan aanpakken en mits welke maatregelen deze ook kunnen bijdragen tot de herziening van de mobiliteit, waarbij, gezien onze ervaring, in een eerste stap elektrische en hybride voertuigen zullen beschouwd worden.
Ten slotte wensen we verschillende mogelijke beleidsmaatregelen te analyseren, te implementeren onder de vorm van scenario’s en de resultaten te evalueren.
Deze gecombineerde bijdrage van technologische, ecologische en economische aspecten resulteert in een multidisciplinaire aanpak van het mobiliteitsprobleem, specifiek gericht op het gebruik van elektrische, hybride en andere alternatieve vervoersmiddelen.
Methodologie
- definiëring van de vereisten van het werktuig
- uitbouw van de databank van te simuleren voertuigen
- ecologische en economische vergelijking alternatieve/klassieke brandstoffen
- definiëring van mogelijke beleidsmaatregelen en implementatie in scenario’s
- programmatie in het softwarepakket
- uitvoeren van de simulaties, analyseren en interpreteren van de resultaten op gebied van pollutie, energieverbruik en mobiliteit
- ontwikkelen van nieuwe scenario’s, implementeren in software en analyseren
- algemene conclusies omtrent diverse aspecten :
- rechtstreekse en onrechtstreekse milieu-belasting
- primair energieverbruik
- invloed op de mobiliteit
- invloed van het gebruik van alternatieve energiebronnen
Potentiële gebruikers
Gemeentelijke overheden, Gewestelijke overheden, transportbedrijven, planologen