NL FR EN
www.belgium.be

De schoolloopbaan voorspellen en begrijpen

Onderzoeksproject SS/D6/03 (Onderzoeksactie SS)

Personen :

Beschrijving :

Het gaat om een longitudinale studie met als doel het school- en maatschappijtraject te voorspellen en te begrijpen van een cohort van 24-jarigen waarvoor de ploeg over persoons- en gezinskenmerken beschikt van toen zij 5-6 jaar waren.

De aanpak is tweeledig : enerzijds kwantitatief met als doel de meest discriminerende variabelen van het school- en maatschappijtraject af te bakenen, anderzijds kwalitatief met als doel te begrijpen hoe dergelijk traject tot stand komt.

De onderzoekers stellen vragen bij het bestaan en de invloed van de vroegtijdige vaststellingen; zij pogen de kenmerken beter op te sporen die het meeste invloed hebben. Zij gaan nu in hoever het opvoedkundig model van de ene op de andere generatie wordt overgedragen.

De verkregen resultaten kunnen leiden tot concrete aanbevelingen inzake beleidsvoorbereidend onderzoek. Het belang van dat onderzoek ligt met name in de bijdrage ervan tot de fundering, de legitimiteit en de verfijning van programma's voor de opleiding van ouders, onderwijzers, opvoeders, kinderen tot gezinsopvoeding.

Documentatie :

Prédire, comprendre la trajectoire scolaire et sociale  Nimal, P. - Lahaye, W. - J.P. Pourtois  SSTC, 1995 (SP0289)
[Uitgeput]