NL FR EN
www.belgium.be

Over de POD Wetenschapsbeleid

www.belspo.be

Wie zijn wij?

Met meer dan 2.500 medewerkers is de POD Wetenschapsbeleid (Belspo) geen gewone instelling. Belspo is de centrale speler in het Belgische wetenschapsbeleid. De tien federale wetenschappelijke instellingen (FWI) en Belnet hebben, in samenwerking met hun centrale administratie, als missie om wetenschappelijk onderzoek en innovatie op alle gebieden te stimuleren, en zo mee te bouwen aan een betere toekomst voor België.

De werkgebieden van Belspo zijn veelzijdig: van ruimteonderzoek en -toepassingen tot de financiering van wetenschappelijke onderzoeksprogramma’s, het verbinden van nationale en internationale onderzoekers, klimaatonderzoek, en de financiering van de koninklijke musea. Belspo beheert ook het Prinses Elisabethstation op Antarctica en is eigenaar van het oceanografisch onderzoeksschip RV Belgica II.

 

Onze opdrachten en visie

De POD Wetenschapsbeleid heeft vier opdrachten .

Onze engagementen zijn vastgelegd in een strategisch plan. Een nieuw plan voor de periode 2025–2029 is in voorbereiding.

 

Ons magazine Science Connection 
6 publicaties in 2024

Onze waarden en engagementen

Onze waarden

De waarden van de POD zijn: maatschappelijke verantwoordelijkheid, integriteit, respect, transparantie en duidelijkheid. Deze waarden werden in 2024 geïdentificeerd.

Die waarden vullen de vijf kernwaarden van de federale administratie  aan die centraal staan in onze opdrachten.

Onze engagementen

Belspo zet zich actief in om sterke en transversale waarden te integreren in al zijn opdrachten en werking. Die engagementen vertalen zich in concrete beleidsmaatregelen rond drie hoofdassen:

Gender, diversiteit en inclusie
Als federale administratie strijdt Belspo tegen elke vorm van discriminatie.
Sinds 2016 beschikt Belspo over een algemeen coördinator Gender mainstreaming, die ook belast is met gelijke kansen, handicap en diversiteit.  
Meer weten over Gender Mainstreaming 
Meer weten over Gender Equality Plan 

Duurzame ontwikkeling
De registratie van ons milieumanagementsysteem volgens de EMAS-verordening (Eco-Management and Audit Scheme) sinds 2006 getuigt op indrukwekkende manier van onze inzet en prestaties als een innovatieve administratie, met respect voor milieu, erfgoed en burgers. Opvallend is dat Belspo in 2006 een van de eerste federale overheidsdiensten was die erkenning kreeg voor zijn milieubeleid.

Integriteit
Belspo plaatst integriteit centraal in zijn handelen; het is een van zijn kernwaarden. Het integriteitsbeleid streeft het bevorderen en garanderen van integer gedrag na bij zijn medewerkers om zo het vertrouwen van de burger in de overheidswerking te behouden en versterken. Naast het waarborgen van de integriteit binnen onze organisatie moeten we leren uit integriteitsschendingen en aanpassingen doorvoeren om onze werking te optimaliseren waar nodig. Integer gedrag is op een correcte manier handelen zelfs als niemand het ziet. Sinds 2024 beschikt Belspo over een integriteitscoördinator, die ook verantwoordelijk is voor de behandeling van klachten.
Meer weten over integriteitsschendig 

Directie Diensten van de voorzitter en vijf ondersteunende diensten

De POD Wetenschapsbeleid bestaat uit de AD Onderzoek en Ruimtevaart, tien federale wetenschappelijke instellingen, Belnet en een centrale administratie die de directie Diensten van de voorzitter en vijf ondersteunende diensten omvat.


Directie Diensten van de voorzitter

In 2024 werd de nieuwe directie Diensten van de voorzitter opgericht die verschillende diensten en cellen groepeert, namelijk Externe communicatie, Taalinspectie in het onderwijs, Organisatiebeheersing, Project Management Office (PMO), Centraal register, Vertaling. Daarnaast behoren ook de volgende transversale coördinatiefuncties tot die directie: Integriteit, Duurzame ontwikkeling en mobiliteit, Gender, diversiteit en inclusie

Belangrijkste acties in 2024:
  • Versterking van de aanwezigheid van de POD op sociale media & uitwerken van een crisiscommunicatiestrategie
  • Oprichting van een netwerk van attachés organisatiebeheersing binnen de POD om de maturiteit van het departement te verbeteren
  • Ontwikkeling van het eerste actieplan integriteit
  • Lancering van het traject Via Essentia over de nieuwe waarden, met onder andere een personeelsenquête om kernwaarden te bepalen
  • Goedkeuring van de gedragscode van nultolerantie tegen gendergerelateerd geweld, gepubliceerd door de Europese Commissie
  • Ontwikkeling van een monitoringsysteem voor het strategisch en operationeel plan en invoering van standaarden om de creatie en het beheer van projecten te vergemakkelijken.


Personeel & Organisatie

De stafdienst P&O is opgebouwd rond vier cellen, elk met een specifieke en essentiële rol in de relatie tussen het personeel en de organisatie: HR-ID (Identiteit & Individu), HR-SELEC (Rekrutering & Selectie), HR-ADMIN (HR-administratie) en HR-ORG.

Meer...
  • HR-ID (Identiteit & Individu): focust op persoonlijke ontwikkeling, welzijn, evaluatie, opleiding en interne communicatie
  • HR-SELEC (Rekrutering & Selectie): verantwoordelijk voor aanwervingen, interne mobiliteit, bevorderingsprocedures en cartografie van competenties
  • HR-ADMIN (HR-administratie): de administratieve cel van de stafdienst P&O beheert de personeelsdossiers, fungeert als schakel tussen het personeel en PersoPoint (het sociaal secretariaat) en als aanspreekpunt voor de vakbonden
  • HR-ORG: voert transversale projecten uit op strategisch niveau en rond organisatieverandering

Binnen die structuur begeleidt P&O tal van projecten, waaronder een digitaliserings- en moderniseringsproject via het platform ServiceNow als HR-dashboard. Het doel is dossiers efficiënter en sneller verwerken.
Het project ServiceNow illustreert perfect de visie van de P&O-dienst: de wil om een dynamische en performante dienst te zijn voor het personeel en de organisatie.


Begroting & Beheerscontrole

De algemene directie Begroting & Beheerscontrole van Belspo is belast met verschillende opdrachten: Begroting, Boekhouding en Contracten.

Meer...
  • Coördinatie van budgettaire en financiële dossiers, zowel van de interne diensten als dossiers van de federale wetenschappelijke instellingen. Ze fungeert ook als aanspreekpunt van de controleorganen (Inspectie van Financiën, Federale Interne Audit, Rekenhof) en met de kabinetten van Wetenschapsbeleid en Begroting.
  • Opmaak van de initiële begroting en de aanpassingen ervan, alsook eventueel van de begrotingswet (voorlopige kredieten) en parlementaire documenten ad hoc. Ze voert ook de monitoring van het budget uit (opvolging van het gebruik, aanvragen tot kredietoverdrachten indien nodig).
  • Uitvoering van vastleggingen (bestellingen), vereffeningen (betaling van facturen) en beheer van reserveringen voor buitenlandse dienstreizen van het Belspo-personeel met oog op de naleving van het wettelijke kader en interne controleprocedures.
  • Administratieve en financiële opvolging van onderzoekscontracten en beheer van twee begrotingsfondsen: één voor terugvorderbare voorschotten in het kader van luchtvaartprogramma’s (AIRBUS), één voor deelname aan Europese onderzoeksprogramma’s, gefinancierd of mede-gefinancierd door de EU.
  • Toezicht op de federale wetenschappelijke instellingen, Belnet en het Poolsecretariaat (toekenning van dotaties), met een belangrijke rol in hun beheerscommissies door onder meer toe te zien op de uitvoering van de begroting, het investeringsplan en de boekhouding van deze instellingen.

Zij rondt de begrotingscyclus af met de boekhoudkundige afsluiting van de verrichtingen.


Informatie- en communicatietechnologie (ICT)

De stafdienst ICT van Belspo bestaat uit twee diensten: de lokale ICT-dienst ‘Operations & Infrastructure’ en de transversale ICT-dienst ‘Development & Innovation’.

Meer...
  • De lokale ICT-dienst ‘Operations & Infrastructure’ is verantwoordelijk voor de interne IT-infrastructuur van Belspo. Ze maakt en beheert systemen, het netwerk en de informatieveiligheid, gebruikersondersteuning, programmeert ICT-toepassingen en beheert de Belspo-websites (intranet, extranet en internet).
  • De transversale ICT-dienst ‘Development & Innovation’ ondersteunt de digitale transformatie en innovatie voor alle organisaties van het Federaal Wetenschapsbeleid (Belspo, FWI’s en Belnet). De dienst ontwerpt, ontwikkelt en integreert gemeenschappelijke ICT-oplossingen en -diensten die zijn afgestemd op de verschillende werkzaamheden binnen de volledige POD. Hij coördineert netwerken van kennisdeling, expertise en ICT-oplossingen tussen Belspo, Belnet en de FWI’s en stimuleert samenwerking en synergieën.

Voorbeelden van ICT-projecten in 2024:

  • NIS2-conformiteit (Network and Information Security Directive 2): implementatie van een gemeenschappelijk meerjarenactieplan voor technische en organisatorische beveiligingsmaatregelen om het cybersecurityniveau te verhogen.
  • Beheer van het LTP-platform voor de langetermijnbewaring van gedigitaliseerd wetenschappelijk en cultureel erfgoed van de FWI’s en Cinematek. Dit platform is een echte digitale kluis. Het maakt gebruik van magnetische banden en slaat bijna 3,5 petabytes aan gegevens op.


Publiek & Collectie (P&C)

Het team P&C is actief sinds 1 januari 2024 en coördineert het museale en erfgoedbeleid van het departement. Ook de infrastructuurstrategie en de subsidiëring van culturele activiteiten van sommige externe organisaties vallen binnen hun werkterrein.

Meer...

Met ongeveer 1.500.000 bezoekers per jaar en een collectie van zowat 500 kilometer archieven en bibliotheken, 48.000.000 natuurwetenschappelijke specimens, bijna 3.500.000 foto’s en audiovisueel materiaal en meer dan 700.000 culturele voorwerpen, beheren Belspo en de FWI’s samen het meest diverse en omvangrijke erfgoedlandschap van het land.

P&C bundelt reeds bestaande activiteiten binnen Belspo, zoals de coördinatie van het DIGIT-programma voor de digitalisering van het federaal wetenschappelijk en cultureel erfgoed. Ook het Publieksobservatorium, dat gebruikers en bezoekers van de FWI’s analyseert, maakt deel uit van P&C en vormt de ruggengraat van de pijler ‘Publiek’.

De drie pijlers van P&C:

  • Publiek
    • Lancering van een gemeenschappelijk ticketingsysteem voor alle federale musea (CRM – Customer Relationship Management).
    • Administratieve opvolging van het project voor de renovatie van het Jubelpark Horizon 50-200.
    • Voorbereiding van een gemeenschappelijk tariefbeleid.
    • Ondersteuning bij de voorbereiding van een tentoonstellingsbeleid.
  • Collectie
    • Ondersteuning van de digitalisering van de federale collectie (FWI’s en Cinematek).
    • Coördinatie van het onderzoek naar de herkomst van cultuurgoederen.
  • Infrastructuur
    • Opvolging van strategische projecten van het departement in samenwerking met de Regie der Gebouwen en de FWI’s.
    • Opmaak van een globale inventaris van de depotinfrastructuur van de FWI’s.


Juridische dienst

De juridische dienst bestaat uit een team van vijf juristen en twee administratieve medewerkers. Ze werken zowel voor Belspo als voor de federale wetenschappelijke instellingen, en behandelen alle juridische aspecten rond de werking van het departement.

Meer...

Het gaat hierbij over onder andere: beheer van gerechtelijke geschillen (rechtbanken en Raad van State), opstellen en nalezen van juridische documenten (regelgeving, overeenkomsten…) en juridisch advies in specifieke dossiers en ondersteuning bij complexe projecten.

De dienst werkt nauw samen met andere juristen binnen Belspo en bij de FWI’s. Door de grote verscheidenheid aan activiteiten binnen het departement bestrijken de advies- en ondersteunende opdrachten een breed scala aan rechtsgebieden: administratief en institutioneel recht, overheidsopdrachten, verbintenissenrecht, auteursrecht en ruimterecht.

Voor de FWI’s zijn overheidsopdrachten bijzonder belangrijk. Daarom werd een gestructureerde en regelmatige samenwerking opgezet met hun juristen.

Een belangrijk project in 2024 was de vervanging van het boekhoudprogramma dat door de FWI’s wordt gebruikt.

Bestuur

Het bestuur van de POD Wetenschapsbeleid wordt verzorgd door een directiecomité waarin de tien federale wetenschappelijke instellingen (FWI’s), Belnet en de centrale administratie zijn vertegenwoordigd. Het comité bestaat uit de volgende leden:   

Arnaud Vajda

Voorzitter van het directiecomité van de POD Wetenschapsbeleid (Belspo)

Frank Monteny

AD Onderzoek en Toepassingen (Belspo)

© Rijksarchief/Archives de l'État

Xavier Jacques-Jourion

AD Rijksarchief (RA)

©KBR

Sara Lammens

AD Koninklijke Bibliotheek van België (KBR)

©BIRA-IASB

Ann Carine Vandaele

AD Koninklijk Belgisch Instituut voor Ruimte-Aeronomie (BIRA)

©KBIN-IRSNB

Michel Van Camp

AD Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen (KBIN)

Hilde De Clercq

AD Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium (KIK)

©KMI-IRM

Daniel Gellens

AD Koninklijk Meteorologisch Instituut van België (KMI)

Photo: J. Van de Voorde ©AfricaMuseum

Bart Ouvry

AD Koninklijk Museum voor Midden-Afrika (KMMA)

Géraldine David

AD Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis (KMKG)

©Kristof Vadino

Kim Oosterlinck

AD Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België (KMSKB)

©Olivier Boulvin

Ronald Van Der Linden

AD Koninklijke Sterrenwacht van België (KSB) en het Planetarium

Dirk Haex

Directie Belnet

An Bergs

Personeel & Organisatie (Belspo)

Eric Danon

Informatie- en communicatietechnologie (ICT) (Belspo)

Alain Heynen

Begroting & Beheerscontrole (Belspo)

Rubrieken