Cornelis Cort naar Pieter I Bruegel
De val van Phaëton
Gravure
Antwerpen, Hieronymus Cock, ca. 1565
Koninklijke Bibliotheek van België, Prentenkabinet
Inv. S.I 7588

Frans Huys naar Pieter I Bruegel
De val van Icarus
Gravure
Antwerpen, Hieronymus Cock, ca. 1562
Koninklijke Bibliotheek van België, Prentenkabinet
Inv. S.III 26214

OBJECT 22

De val van Phaeton en De val van Icarus
Bij Pieter Bruegel de Oude (ca. 1525-1569) kwamen de kunstwerken niet zomaar uit de lucht vallen. Het grote publiek kent hem vooral dankzij zijn schilderijen met boerentaferelen. Die vormen slechts een onderdeel van zijn oeuvre. De kunstenaar blonk ook uit als een vernieuwer in de landschapskunst en schiep talrijke verhalende taferelen met een tijdloze en universele zeggingskracht. Voor de Antwerpse prentuitgever Hieronymus Cock (1518-1570) maakte hij gedetailleerde tekeningen die door de beste graveurs van die tijd in het koper werden gesneden. Via deze weg schiep Bruegel een aanzienlijk grafisch oeuvre waarmee hij internationaal beroemd werd.

Met zijn reeks ‘Zeeschepen’ legde hij in prent het fundament voor een nieuw genre – het zeegezicht met schepen – dat in de Hollandse gouden eeuw een bijzondere bloei zou kennen. Bruegel bewoog letterlijk hemel en aarde om deze composities mooi uit te balanceren.
De twee getoonde werken, De val van Phaeton en De val van Icarus, komen uit de reeks met ‘Zeeschepen’ en focussen voornamelijk op de accurate weergave van de zeilboten. De kunstenaar maakt echter ook gebruik van de weidse hemelpartij. Naast indrukwekkende wolkenpartijen en heuse stormen wordt de dramatiek in deze twee prenten nog opgevoerd door er het trieste lot van twee hemelbestormers aan toe te voegen.
De val van Icarus toont de ontknoping van het verhaal van Daedalus en zijn zoon Icarus, die uit het mythische labyrint ontsnappen dankzij vleugels gemaakt uit veren en was. De vader waarschuwt zijn zoon om niet te dicht bij de zon te vliegen omdat dan de was zou smelten. Een aanbeveling die de overmoedige zoon in de wind slaat.
Phaeton had als halfgod en zoon van Apollo al een plaats op de Olympus. De grootste wens van de jeugdige god is om zelf de zonnewagen van zijn vader te mennen. Als hij het tegen de wens van Apollo toch probeert, loopt de wilde rit van de onervaren menner uit de hand en moet Jupiter ingrijpen. Die laat met zijn bliksemschichten de overmoedige jongeman in zee storten.

Momenteel onderzoekt de Koninklijke Bibliotheek van België het grafisch werk van Bruegel in haar collectie. Met het project FINGERPRINT worden tekeningen en prenten als deze tot in de kleinste details geanalyseerd. Met speciale scanapparatuur, statistische beeldbewerking en laboratoriumanalyses brengen we de verschillende fases in de genese van een tekening of prent in kaart. Dankzij dit vierjarige project verwerven we een diepgaandere kennis over het grafisch werk van Bruegel, die zal worden gebruikt voor een grote tentoonstelling in 2019, 450 jaar na het overlijden van Bruegel.

<< Terug naar de objectenlijst




Design by Mobifreaks.com