Image

Object 5

Paul van Hoeydonck
Planetscape II
Rond reliëf. Elementen van plastic materiaal en metaal op witbeschilderd houten paneel
1963
Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België
Inv. 7054

 

Als Paul Van Hoeydonck  (° Antwerpen, 1925) vandaag bij het grote publiek bekendheid geniet, dan is dit omdat er een 8.5 cm groot aluminium sculptuurtje van zijn hand neergelegd is op de maan. Op 2 augustus 1971 zag de kunstenaar zijn stoutmoedige droom in vervulling gaan toen astronaut David Scott, na de vlucht van de Apollo 15 de voorstelling van een menselijke figuur op het maanoppervlak deponeerde. Voor de NASA mocht deze interventie een hommage aan de ”fallen astronauts” betekenen, voor de kunstenaar het sluitstuk van meer dan tien jaar werken rond de thematiek licht, ruimte, tijd en ontgrenzing. Als lid van de Antwerpse groep G 58 stond  Paul Van Hoeydonck aanvankelijk voor een radicale avant-garde op het vlak in schilderkunst, later profileert hij zich ook als beeldhouwer en assemblagekunstenaar. Als eerste stelde hij in België witte monochrome reliëfs ten toon, nog voor de spraakmakende expo van de Duitse Zero-groep.

Planetscape II dateert  uit 1963, het moment waarop de kunstenaar zich beweegt op de snijlijn van twee verschillende  culturele invloedsferen. Hij weet zijn radicale beeldtaal van de nieuwe abstractie, met een oog van zuivere vorm, monochroom wit en zonder referenties te verenigen met het optimisme en enthousiasme voor het onmetelijke avontuur van de mens die de kosmos verovert. Zodoende knoopt hij aan bij de populaire cultuur van de massamedia. Het genre van de science-fiction, dat zich tegen achtergrond van de koude oorlog had ontwikkeld, genoot toen immers bijval bij de jeugd van 7 tot 77 . Bijgevolg lieten science-fiction romans, reeksen, strips en films over de “place where no man has gone before” ook hun sporen na  in pop-art, nouveau realisme als in performances uit de sixties. Uitgaande van de monochroom witte reliëfs, ontwikkelt Van Hoeydonck vanaf 1960 zijn persoonlijke iconografie van de kosmos: licht en schaduw, schermen en radars, ruimteongevallen en robots, onontdekte planeten en witte steden uit de toekomst waarmee hij de mythe van de ”homo spatiens” verbeeldt.


Yslaire
Le siècle d’Eva. Biographie d’un ange du XXe ciel
Casterman, 2013

 

Terug naar de objectenlijst



Copyright © 2019 BELSPO