Geboorte van een kunstwerk - Atelierscène

 

Louis Buisseret
In het atelier van de schilder 1928
Olieverf op doek, 100 x 80 cm
Gekocht in 1928
Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België
Inv. 4806

 

 

Sinds de vroegste vijftiende-eeuwse voorstellingen van Sint-Lucas die de Heilige Maagd tekent zijn atelierscènes populaire weergaven van de totstandkoming van het kunstwerk. De kijker staat omzeggens oog in oog met de vonk van de inspiratie en de geboorte van het kunstwerk. Voor de kunsthistorici van vandaag bieden deze en latere voorstellingen van het atelier vaak boeiende getuigenissen over het creatief proces, de organisatie van het atelier, de gehanteerde materialen en technieken en zelfs de taken van de medewerkers. In het atelier van de schilder van Louis Buisseret dateert uit het interbellum en valt te situeren in de maatschappelijk-culturele tendens die 'retour à l'ordre' wordt genoemd. Samen met Anto Carte voerde hij de Henegouwse beweging Nervia aan, die zich profileerde als de Waalse, Latijnse pendant van het Vlaams expressionisme van de eerste Latemse school. Een intellectueel klimaat gericht op vergeestelijking en de daarmee gepaard gaande interesse voor de kunst van de Vlaamse en Italiaans primitieven vormen de voornaamste raakvlakken. Eenmaal afstand genomen van de lawaaierige moderne dynamiek van de roaring twenties,  kiest Louis Buisseret voor een traditionele beeldtaal die aanknoopt bij de picturale traditie uit het Italiaanse Trecento, met Giotto als voornaamste voorbeeld. Zuiverheid van vorm staat centraal en de lijn primeert;  de compositie wordt met zorg uitgebalanceerd. Het getemperde coloriet en de schilderwijze zijn direct door de fresco's geïnspireerd. De geborgenheid in de familiale omgeving,  sereniteit en sublimatie van eenvoud zijn belangrijke thema's in het overigens gevarieerde oeuvre. Daar waar de dromerige atmosfeer de boventoon voert evolueert deze kunst in de richting van het menselijk-gevoelige animisme, ligt het accent echter op realisme dan evolueert dit in de richting van de nieuwe zakelijkheid.


Copyright © 2020 BELSPO