Geboorte van een kunstwerk - Voorbereidende studie

 

Eugène Verboeckhoven
Kuikentjes. Studie, 1858,
olieverf op papier op doek, 27,5 x 55, 5 cm.
Signatuur en jaartal rechts onderaan
Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België
Inv. 3182

 

 

Bestaat er een treffender beeld voor "Geboorte", het thema van deze tentoonstelling, dan een studie van een twintigtal levendige en goed geobserveerde kuikentjes? Daarenboven is dit schilderijtje waarschijnlijk vervaardigd om gebruikt te worden voor een of ander afgewerkt exemplaar. Meteen illustreert het op interessante wijze een fase van het ontstaansproces van een kunstwerk.


Eugène Verboeckhoven was tijdens zijn leven een beroemde dieren- en landschapsschilder, portrettist, graveur, lithograaf, tekenaar en beeldhouwer. Deze kunstenaar liet een immens oeuvre na van meerdere duizenden stuks. Steeds trouw aan zijn lievelingsthema's als schapen, geiten, koeien, paarden, honden en andere hoevedieren in talloze pastorale taferelen zijn er ook enkele leeuwen, tijgers en andere wilde dieren van zijn hand bekend.
Hij poogde altijd zo nauwgezet mogelijk de natuur weer te geven en daarom schilderde of tekende hij op voorhand talloze natuurstudies. De hier besproken Kuikentjes, oorspronkelijk een schilderij op papier, is er slechts één voorbeeld van. Deze voorstudies getuigden van een ongekunstelde charme en spontaneïteit die het afgewerkte oeuvre Verboeckhoven niet vertoonde.


De kunstschilder maakte een duidelijk onderscheid tussen schetsen, studies, ontwerpschetsen en zijn afgewerkte schilderijen. Met voornoemd studiemateriaal bereidde hij zorgvuldig de composities voor die hij in het atelier vervaardigde. Anders dan Théodore Fourmois, de pionier van het Belgische "pleinairisme",-en trouwens ook de hedendaagse kunstliefhebbers- beschouwde Verboeckhoven de studies slechts als werkmateriaal en niet als volwaardige kunstwerken.


Copyright © 2020 BELSPO