|
De doelstellingen van het project waren :
- Het opmaken van een inventaris van de standaardisatie vereisten in
het gebied van de informatica binnen de gezondheidszorg met inbegrip
van de prioriteiten van de behoeften, uitvoerbaarheid van de taken
en studie van reeds voorhanden zijnde oplossingen. Europese programma's
zoals die van CEN/TC 251 (Europees
Standaardisatie Comité, Technisch Comité voor Medische Informatica)
en van EWOS/EG MED (Europese Werkgroep voor Open Systemen / Medische Experten
Groep) werden gebruikt
als referentie.
- Het opmaken van een inventaris van bestaande relaties tussen pre-normatieve
onderzoeksprojecten (met Belgische participatie) en standaardisatie
aktiviteiten teneinde cohesie en synergie te verzekeren (het doorspelen
van O&O resultaten naar het standaardisatie proces enerzijds en
het aanwenden van aanvaarde standaarden of pre-standaarden als platform
voor nieuw en
innovatief onderzoek anderzijds).
- De studie van de mogelijkheid om complementaire standaarden, die
verschillende toepassingen overkoepelen, te integreren teneinde in
de oplossingen een volledige samenhang na te streven. Dit kan enkel
worden bereikt door het invoeren van validatie-experimenten na de onderzoeksfase
en van grote operationele piloten na de aanvaarding van de standaarden.
Voor de opzet van dergelijke projecten moeten de verschillende applikatie-domeinen
en partners gedefiniëerd worden, daarbij rekening houdend met
hun kennis en vroegere
betrokkenheid.
- De studie van de partijen en van de krachten die een rol spelen gedurende
het volledige proces (met inbegrip van aanvaarding en uitbating der
standaarden).
- De studie van de legale, organisatorische en sociale aspecten, met
inbegrip van de beveiliging hetgeen van
onmiskenbaar belang is in gezondheidszorgsektor.
- Vastleggen van criteria voor de keuze van centra
voor "conformance testing", certificatie en accreditatie
waar dit nodig is.
- De studie van een plan voor de promotie via representatieve groepen
(met inbegrip van gebruikers, beleidsmensen, verkopers van systemen,
telecommunicatie maatschappijen, verdelers van diensten met toegevoegde
waarde) en door middel van de verspreiding van relevante documenten
via een secretariaat.
In een apart hoofdstuk wordt speciale aandacht besteed aan het probleem
van het zgn. globaal
electronisch patiëntendossier, een prioritaire vraag in België en elders
in Europa. Deze studie stelt in dat verband technische specificaties voor van
een nieuwe standaard, getiteld
'Electronisch resumé van een zorg-episode' die onmiddellijk bruikbaar en
implementeerbaar is.
Algemene Besluiten en Aanbevelingen
Het wordt algemeen erkend dat de continue en systematische beschikbaarheid
van de medische dienstverlening een vitale schakel is in ons sociaal
netwerk. Informatiesystemen
(telecommunicatie- en computer-technologieën) gaan in de nabije toekomst
een sleutelrol vervullen bij de ondersteuning van nieuwe gezondheidszorgsystemen,
alsook in de
permanente opleiding en training van gezondheidswerkers.
Zelfs als we stellen dat alle fundamentele hard- en softwareproblemen
opgelost zijn, dan nog blijven er heel wat uitdagingen. Knelpunten zijn
ondermeer de organisatorische, legale en etische aspecten. De implementatie
van nieuwe informatiesystemen in het gezondheidswezen zal daarom een
gelijktijdige aanpak vergen op diverse fronten.
- Pas sedert de intrede van telematica in de gezondheidszorg bleek
de dringende behoefte te bestaan voor een meer georganiseerde aanpak
van standaardisatie-initiatieven. Incompatibiliteit van systemen, omwille
van het gebrek aan hogere niveau standaarden, resulteert in een onoverkomelijke
barrière voor verdere vooruitgang. Steeds weer duiken deze hindernissen
op wanneer allerlei organisaties binnen de gezondheidszorg oplossingen
ontwikkelen voor elektronische gegevensuitwisseling of voor het verlenen
van toegang tot elkaars informatie- en kennissystemen.
- Europa heeft gedurende de voorbije jaren aanzienlijk geïnvesteerd
in pre-standaardisatie activiteiten via onderzoeksprogramma's (EU-DG
XIII) en via standaardisatie- projekten in de gezondheidszorg-informatica
en telematica (EU - DG III en CEN/TC 251). Op vlak van competitiviteit
is het essentieel het Europese impact op de internationale standaardisatie
in dit gebied te behouden en zelfs te verstevigen. Indien de internationale
standaarden gebaseerd worden op de Europese standaarden ligt het in
de verwachting dat de Europese industrie en handel daar in de toekomst
de vruchten zal van plukken. België heeft bij het opstarten van
CEN/TC 251 in Europa een vooraanstaande rol gespeeld en het ziet er
naar uit dat hetzelfde nu staat te gebeuren op wereldschaal (cfr. mogelijke
totstandkoming van een ISO TC voor Informatica/Telematica in de gezondheidszorg).
- Paradoxaal genoeg is er in de sector van de gezondheidszorg een kloof
tussen standaardisatie aktiviteiten in Europa en de oplossingen die
door de Belgische industrie geboden worden. Dit alles resulteert in
verkeerde investeringen. De Belgische industrie, hoofdzakelijk kleine
en middelgrote ondernemingen (KMO's), geniet een hoog aanzien op vlak
van informatica/telematica in de gezondheidszorg. Ze zou echter meer
voordeel moeten halen uit standaarden om de ontwikkelings- en onderhoudskosten
te drukken, haar marktpositie te vrijwaren en de uitvoer van produkten
en diensten verder te
bevorderen (schaaleconomie).
Het bestaan van standaarden vermindert risico's en kosten, eigen aan
het verwerven
van een markt, hetgeen van bijzonder belang is voor KMO's.
- De kloof tussen standaardisatie en industrie kan grotendeels verklaard
worden doordat de betrokken KMO's slechts over weinig middelen beschikken.
Zij moeten nog verder uitgroeien en kunnen in realiteit geenszins voldoende
fondsen vrijmaken om te
investeren in standaardisatie aktiviteiten.
In België en Europa spelen de autoriteiten dientengevolge (met
inbegrip van het gezondheidsbeleid) een arbitrerende rol als bemiddelaars,
teneinde te voorzien in de nodige middelen en om de verschillende aktoren
samen rond de tafel te brengen. Het is
naïef en gevaarlijk, vooral in de sektor van de gezondheidszorg, uitsluitend
te rekenen op
de industrie.
- Nu het er naar uitziet dat integratie en communicatie tussen verschillende
organisaties de markt aanzwengelt, begeven de grotere bedrijven (Telecom
bedrijven, leveranciers van netwerken met toegevoegde waarde, farmaceutische
bedrijven) zich eveneens op deze markt. Ze vormen hierbij allianties
met KMO's, die op hun beurt versmelten en
groeien.
- De gebruikers binnen de sektor van de medische informatica zijn gezondheidszorg-organisaties
en gezondheidswerkers die informatica en telematica systemen kopen.
Zij spelen een belangrijke rol bij de identificatie van vereisten en
prioriteiten en bij het oplossen van complexe problemen (bv. beveiligingsaspecten).
Voor wat betreft de geneeskunde en gezondheidszorg, zullen burgers
steeds hun verwachtingen in de kwaliteit van de gezondheidszorg baseren
op elementen die verder reiken dan enkel de
puur commerciële aspecten.
- Het Belgische gezondheidswezen (Ministerie van Volksgezondheid, Ziekenfondsen,%)
vervult een regulerende rol en heeft een aanzienlijke impact op de
markt binnen de gezondheidszorg. Beleidsmensen binnen de gezondheidszorg
zijn volop bezig met het zoeken naar een beter informatiebeheer en
meer efficiënte vormen van informatie-uitwisseling tussen alle
actoren in dit gebied : standaarden voor het uitwisselen van elektronische
gegevens zijn nu daarom cruciaal geworden.
Om bestaande standaarden te kunnen doorvoeren, is het onontbeerlijk
te kunnen rekenen op een verregaande steun van de overheid. Deze implementaties
zullen worden vergemakkelijkt indien Belgische wetteksten duidelijk
verwijzen naar dergelijke standaarden en hun specificaties (cfr. Kassebaum-Kennedy
Bill, 19 augustus, U.S.).
Zulke officiële richtlijnen zouden eveneens moeten voorzien in een positieve
aanmoediging van alle betrokkenen.
- Men is het erover eens dat het domein van de gezondheidszorg een
moeilijke markt is. De krachten in dit gebied worden bepaald door aktoren
uit verschillende hoeken : gezondheidszorg-beleid, leveranciers van
informatica-systemen en diensten, onderzoekers, gebruikers met hun
organisaties alsook andere strategische groepen. Bepaalde fora, zoals
PROREC in België en EHTO in Europa zijn essentieel om allen die
een rol spelen in deze sektoren dichter bij elkaar te brengen, om een
bepaalde openheid
te creëren, om stapsgewijs de vereiste consensus te bereiken, om te helpen
met de
coòrdinatie van de bestaande inititatieven, om de cohesie en synergie te
versterken, om de bestaande standaarden te promoten, om certificatie toe te laten,
alsook om verdere
strategieën uit te werken.
- Vooraleer ze worden geïmplementeerd zouden standaarden-oplossingen
moeten worden aangepast aan eigen nationale situaties (cfr. organisatorische,
legale en andere aspecten), alsook getest en gevalideerd worden. Pilootprojekten
kunnen hiertoe worden opgezet (cfr. het Synapsis-project CM/XX/08 van
DWTC). De hoogste prioriteit in België (hetzelfde geldt voor andere
landen) is de uitwisseling van het elektronisch medisch dossier en/of
de ontslagbrief. De idee van de "Elektronische Samenvatting van een
Zorgen Episode" is in deze context een veelbelovende benadering omdat
dit de creatie
mogelijk maakt van een patiëntgericht, longitudinaal en virtueel medisch
dossier dat
beschikbaar is in een netwerkomgeving.
Potentiële partners in dergelijke pilootprojecten moeten zorgvuldig
worden geselekteerd (met als belangrijkste criteria de ervaring binnen
het gebied en de betrokkenheid) en dit onder het toezicht van de overheid
(Ministerie van Volksgezondheid).
|