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BRAIN-Transversal Assessment of Intermodal New Strategies (BRAIN-TRAINS)

Projet de recherche BR/132/A4/BRAIN-TRAINS (Action de recherche BR)

Personnes :

Description :

Contexte

Les transports sont essentiels pour la compétitivité économique de l'Europe et pour les échanges commerciaux. Or, contrairement à cet observation, le transport routier est de loin le mode de transport dominant pour le transport de marchandises. La question est de savoir comment augmenter la part modale du rail de manière significative.

Dans ce projet, nous étudions la transition vers une plus grande part de marché pour le transport intermodal de marchandises, à la fois en termes des changements nécessaires des politiques opérationnelles et des réglementations que des changements en matière de gouvernance ; tout en tenant compte des défis sociaux et environnementaux. BRAIN-TRAINS traite du transport intermodal rail-route de marchandises ; le projet permettra d’estimer dans quelle mesure le transport intermodal peut s’imposer malgré les défis du marché, de la société et d'élaboration des politiques ; et il permettra d’analyser la façon dont l'intermodalité contribue à répondre à ces défis.

Objectifs

S’appuyant sur les connaissances actuelles, le projet de recherche vise à construire, intégrer et aborder le problème dans une perspective interdisciplinaire. Il s’attaque à cinq questions qui, scientifiquement, pour le secteur et pour les décideurs politiques sont encore en suspens.

Méthodologie

Cette recherche débute par l’analyse de l'état actuel de l'intermodalité, des facteurs de réussite et des obstacles rencontrés. Elle s’appuie principalement sur la littérature scientifique et du secteur, et sur les séries chronologiques concernant l'utilisation du transport intermodal. De même, le projet évalue les principales initiatives et les défis futurs liés à l’intermodalité. Chaque membre du consortium les évalue selon leurs points forts et leurs compétences, afin qu’un tableau le plus complet possible sur les futurs développements soit dressé. Les facteurs de succès/obstacles ainsi que les initiatives/défis sont utilisés pour construire des scénarios d’un futur marché, de politique et de développement du transport ferroviaire de fret.

Les obstacles et les facteurs de réussite seront classés dans des catégories qui seront gérées dans les WP 2-6, soit comme technico-opérationnelle (pour les modèles du WP2), marché économique (pour les modèles du WP3), environnement (politique) (pour les modèles de WP4), la réglementation (pour les modèles de WP5) et l'administration publique et la gouvernance (pour les modèles de WP6).

Par la suite, les cinq modules de travail modéliseront et quantifieront les résultats et les impacts pour chacun des scénarios. Une première piste de quantification consiste à simuler la configuration optimale des corridors nationaux et internationaux de fret ferroviaire intermodal, en tenant compte des rôles et des incitations gouvernementales. Dans cette analyse des fonctions de coût concernant les différents modes de transport ainsi que les points de transfert sont utilisées. Dans le cadre de l'analyse, les coûts entre les différentes solutions intermodales et les solutions routières uniquement sont calculés et comparés.

Deuxièmement, la piste macro-économique estimera l'impact que la mise en place d’un transport ferroviaire intermodal optimisé peut avoir sur l'économie nationale à travers la création d'emplois, la valeur ajoutée, le revenu fiscal, etc. L'impact sera testé pour chaque scénario, puisque, selon la configuration, le type d'acteurs impliqués peut être différent, et l'impact sur l'économie peut être plus ou moins grand. Une analyse plus avancée des entrées-sorties sera effectuée. Une distinction sera faite entre les effets directs et indirects.

Troisièmement, la manière dont chaque scénario contribue à la durabilité environnementale et sociale sera testée. Pour ce faire, une analyse du cycle de vie, ACV (Life Cycle Approach, LCA) sera utilisée. Pour chacun de ces scénarios, le champ de l’étude devra être déterminé, et les impacts seront quantifiés. Les impacts environnementaux sont essentiels dans l'analyse, puisque le transport demeure l'une des grandes sources de pollution de l'air, et les objectifs d'amélioration qu’impose notamment la Commission européenne sont drastiques.

Quatrièmement, les besoins et les options de réglementation sont évalués. La réglementation peut être cruciale, d'autant que le marché ferroviaire devient de plus en plus oligopolistique ou même presque monopolistique, du moins pour certains types de produits. L’affectation de la capacité disponible d'une manière équitable est un élément important pour le prix et le service offert aux utilisateurs. Le niveau des économies d'échelle, le nombre optimal d'opérateurs, et le type et le niveau requis de la réglementation seront analysés pour chaque scénario.

Finalement, la cinquième piste de modèles étudiera comment l'administration publique et l'élaboration de politiques publiques devraient être organisées et coordonnées afin de mettre en œuvre de façon optimale l'intermodalité dans chacun des scénarios de développement. Un problème de transition nécessite une bonne interaction et la coordination entre les ministères et les départements concernés à différents niveaux. L'objectif de cette piste est de rechercher le niveau optimal d'interaction pour différents contextes et environnements.

Documentation :


  • BRAIN-TRAINS sur le site web Brain-be

    BRAIN-TRansversal Assessment of Intermodal New Strategies (BRAIN-TRAINS) : final report  Troch, Frank - Tawfik, Christine - Mostert, Martine ... et al.  Brussels : Scientific Policy, 2018 (SP2791)
    [Pour télécharger

    BRAIN-TRansversal Assessment of Intermodal New Strategies Trainer (BRAIN-TRAINER) : final report
    Valorisation of the Brain-Trains project
      Vanelslander, Thierry - Limbourg, Sabine - Verhoest, Koen ... et al.  Brussels : Belgian Science policy, 2021 (SP2969)
    [Pour télécharger

    Valorisation :

    BRAIN-TRAINS’ main achievement was the development of a blue print establishing the detailed criteria and conditions for (developing) an innovative intermodal network in and through Belgium as part of the Trans-European Transport Network (TEN-T). More concretely, the project developed an operational framework (incorporating the required criteria and conditions) within which effective intermodal transport can be successfully established and within which all stakeholders can have beneficial participation and commitment. Focus was on rail intermodality, hence taking rail developments at the focus. BRAIN-TRAINS also focused on freight transport, but the interaction with passenger transport is evident, as they mostly use the same network, and many policy instruments (e.g. infrastructure construction, road pricing…) impact on both transport segments.

    BRAIN-TRAINS tackled five issues, still unresolved scientifically, both for the sector and for policy-makers:
    - scientifically, as that is the first purpose of projects granted by Belspo,
    - for the sector, as the individual modes are still very much fragmented and working in isolated ways,
    - but geographically too as country borders are real obstacles to the smooth functioning of international transport, especially by rail,
    - and finally for policy-makers, as competences and responsibilities are spread over a multitude of ministries, departments and agencies, not only at the same level, but also at different levels (EU, national, regional, municipal).
    Integrating and co-ordinating that is they key challenge to be dealt with. It is also the only way to achieve the objectives that the Federal government has itself set, as well as the ones imposed among others by the EU, but also to meet the ambitions of for instance the Belgian Regions.

    The five main issues dealt with for rail freight concern network organisation and optimisation, value added, environmental impact, market organisation and government functioning. 25 conclusions and recommendations were derived and formulated from the BRAIN-TRAINS research.

    The five issues tackled in BRAIN-TRAINS are also reflected in five quantification tracks that were developed. Each track developed conceptual tools and indicators:

    1. A first quantification track involved simulating the optimal setup of national and international intermodal rail freight corridors, taking into account government roles and incentives. Use was made in that analysis of cost functions that deal simultaneously with the modes of transport as such, but also with transfer points. As part of the analysis, cost differences between the different intermodal solutions and also a comparison with road-only solutions are calculated.

    2. The economic track estimates the direct and indirect impact on the national economy that establishing optimized rail freight transport can have, through job creation and value added. Depending on the setup, the direct and indirect impact on the economy may be larger or smaller. A micro-level analysis is applied to the rail freight operators in Belgium for the direct impact. A more advanced type of input-output analysis is applied to approximate the indirect impact on sector level.

    3. It is tested how each scenario contributes to environmental and social sustainability. To do that, a Life Cycle Approach is used. The scope of the life cycle is determined, and the impacts are quantified. Environmental impacts are crucial in the analysis, as transport remains one of the big sources of air pollution, and the improvement targets that among other the European Commission imposes are drastic.

    The developed methodology is based on two classical approaches used to analyse the market structure: the static and the dynamic approaches.

    5. Finally, the fifth track models how public administration and policy making should be organized and coordinated to optimally implement rail freight development and intermodality. A transition problem requires good interaction and co-ordination between the relevant ministries and departments at different levels. This track searches for the optimal level of interaction for different contexts and environments. This resulted in the development of two toolboxes which detail processes, instruments and managerial techniques to increase policy integration, respectively administrative integration.

    Objectives, impact and added value

    It is important that the above-mentioned recommendations get actually picked up by the sector and policymakers, and that both use the conceptual instruments made available by BRAIN-TRAINS to support their decisions, as such instruments were largely absent to them until today. To that purpose, the BRAIN-TRAINS conceptual instruments need to be transformed into user-friendly interfaces. How this should be done, will be determined in consultation with academics, the sector and policymakers, through a series of workshops to be held. The workshops have a threefold function:
    - Create further in-depth awareness of the need to implement the BRAIN-TRAINS conclusions and recommendations by sector operators and policymakers,
    - Determine the nature of user-friendly spin-off interfaces from the conceptual BRAIN-TRAINS instruments, so that these can be developed within this valorisation action, eventually with the help (practical or financial) of non-BRAIN-TRAINS sector and policy stakeholders,
    - Contribute to a research agenda for issues that would require further research at a later stage.

    To maximize impact, the workshops will be combined with other events where a substantial number of academics, the sector and/or policymakers from the rail freight field are present, also so as to minimize budget needs for the Action. Minimum 6 workshops are aimed at, globally spread, and for which, 20 participants are expected each time. That is a good number, sufficiently large so as to cover various points of view and disciplines, but also not too large, so as not to prevent stakeholders from participating to the discussion.

    Furthermore, the interfaces to be developed will also be presented and demonstrated at various public events, again globally spread.

    Currently, it is observed that there are quite some fora where above-mentioned issues are now being discussed. Nevertheless it turns out that instruments are lacking to substantiate discussions. Therefore, no firm conclusions can be taken, and discussions turn in circles.

    The five thematic BRAIN-TRAINS tracks compose a truly interdisciplinary approach, with interlinkages and mutual inputs, and with feedback scenario loops among them. This interdisciplinary character will also be applied during the BRAIN-TRAINER Action. This provides governments with realistic approaches to future developments. The output is useful not only in a Belgian context, but has scientific merits which are also applicable in other contexts, both as to the methods and techniques developed, as to the types of scenario applications made. The lessons learned and methods developed can for instance be applied also to measure economic and environmental impact for other economic activity sectors, to optimize regulatory setups, and to create a suitable government interaction and co-ordination framework. Therefore, the impact of the BRAIN-TRAINER Action may far exceed the mere field of rail freight intermodality.