NL FR EN
www.belgium.be

Projectfiche - Gratis woensdagen Museum voor Natuurwetenschappen, 2005

Opdrachtgever(s)

  • Museum voor Natuurwetenschappen (KBIN)
  • Katholieke Hogeschool Mechelen

Onderzoekscontext

Vanaf 1 juli 1997 is het Museum voor Natuurwetenschappen iedere eerste woensdag van de maand gratis toegankelijk in de namiddag. In 2003 en 2004 werd reeds door het PublieksObservatorium (en in samenwerking met de dienst onthaal van het Museum) al een kwantitatieve analyse gemaakt van het bezoek en de bezoekersprofielen op gratis woensdagen.
In 2005 werd door Nele Van Der Zijpen, een studente Toerisme en Recreatiemanagement van de Katholieke Hogeschool Mechelen een meer diepgaande survey georganiseerd. Vanaf 1 juli 1997 is het Museum voor Natuurwetenschappen iedere eerste woensdag van de maand gratis toegankelijk in de namiddag. In 2003 en 2004 werd reeds door het PublieksObservatorium (en in samenwerking met de dienst onthaal van het Museum) al een kwantitatieve analyse gemaakt van het bezoek en de bezoekersprofielen op gratis woensdagen.
In 2005 werd door Nele Van Der Zijpen, een studente Toerisme en Recreatiemanagement van de Katholieke Hogeschool Mechelen een meer diepgaande survey georganiseerd.

Onderzoeksopzet

De kernvraag achter het onderzoek was of de idee om elke eerste woensdag gratis toegang te verlenen aan de bezoekers de beste manier is om een nieuw publiek naar het Museum te lokken. Daartoe werden aan de bezoekers ook andere alternatieven voorgelegd zoals het verlagen van de inkomprijs of het organiseren van de gratis toegang op een ander moment (bijvoorbeeld zondag). Verder probeerde dit onderzoek ook te peilen naar de bekendheid van deze zogenaamde gratis woensdagen bij het publiek. Daarom werd de bevraging niet enkel gehouden op de gratis woensdagen zelf, maar ook tijdens betalende woensdagen. Uiteraard werd ook een profiel opgemaakt van de bezoekers tijdens de gratis woensdagen.

Onderzoekstype

  • Remedial evaluation
  • Bezoekersprofiel

Methode datavergaring

PAPI schriftelijke survey aan de hand van een face-to-face interview. In totaal werden 84 bezoekers geïnterviewd:43 op gewone woensdagen en 41 op de zogenaamde gratis woensdagen.

Onderzoeksperiode

  • de 6 woensdagen tussen 02-03-2005 en 06-04-2005

Rapporten

Andere rapporten van

Andere rapporten van deze opdrachtgever(s)