Sinds een aantal jaar wordt er een nieuw logo en een nieuwe huisstijl gebruikt voor het Museum van Natuurwetenschappen. De medewerkers van de communicatiedienst vroegen zich af wat de sterke en zwakke punten van logo en huisstijl zijn. Uit deze vraag is een onderzoek ontstaan, dat uitgevoerd werd door 2 studenten/stagiairs.
Het onderzoek wilde vooral een bevraging opzetten mbt de sterkte, de leesbaarheid en herkenbaarheid van het logo en de huisstijl. Daartoe werd zowel een kwalitatieve als een kwantitatieve bevraging opgezet. Beide zouden mekaar kunnen aanvullen. Eerst vond het kwantitatief onderzoek plaats dat uitgevoerd werd door Nele Scheerlinck in het kader van haar eindverhandeling voor haar opleiding Meertalige bedrijfscommunicatie aan de Universiteit Gent. Hiervoor werden enquêtes afgenomen bij een 200-tal personen.
Het aanvullende kwalitatieve onderzoek werd verricht door Valerie Konings in het kader van haar stageopdracht voor in het kader van haar opleiding Cultuurwetenschappen aan de KU Leuven. Zij verrichtte diepte-interviews bij een 20-tal personen.
Methode datavergaring
PAPI schriftelijke survey (200 respondenten) adhv face-to-face interviews voor wat het kwantitatieve onderzoek betreft en diepte-interviews bij 20 personen voor het kwalitatieve onderzoek.
Het onderzoek werd uitgevoerd in de zomer van 2011.