NL FR EN
www.belgium.be

Projectfiche - Onderzoek naar het logo en de huisstijl van het Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen, 2011

Opdrachtgever(s)

  • Dienst Communicatie van het Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen (KBIN)

Onderzoekscontext

Sinds een aantal jaar wordt er een nieuw logo en een nieuwe huisstijl gebruikt voor het Museum van Natuurwetenschappen. De medewerkers van de communicatiedienst vroegen zich af wat de sterke en zwakke punten van logo en huisstijl zijn. Uit deze vraag is een onderzoek ontstaan, dat uitgevoerd werd door 2 studenten/stagiairs.

Onderzoeksopzet

Het onderzoek wilde vooral een bevraging opzetten mbt de sterkte, de leesbaarheid en herkenbaarheid van het logo en de huisstijl. Daartoe werd zowel een kwalitatieve als een kwantitatieve bevraging opgezet. Beide zouden mekaar kunnen aanvullen. Eerst vond het kwantitatief onderzoek plaats dat uitgevoerd werd door Nele Scheerlinck in het kader van haar eindverhandeling voor haar opleiding Meertalige bedrijfscommunicatie aan de Universiteit Gent. Hiervoor werden enquêtes afgenomen bij een 200-tal personen.
Het aanvullende kwalitatieve onderzoek werd verricht door Valerie Konings in het kader van haar stageopdracht voor in het kader van haar opleiding Cultuurwetenschappen aan de KU Leuven. Zij verrichtte diepte-interviews bij een 20-tal personen.

Onderzoekstype

  • Imago onderzoek
  • Communicatie onderzoek

Methode datavergaring

PAPI schriftelijke survey (200 respondenten) adhv face-to-face interviews voor wat het kwantitatieve onderzoek betreft en diepte-interviews bij 20 personen voor het kwalitatieve onderzoek.

Onderzoeksperiode

Het onderzoek werd uitgevoerd in de zomer van 2011.

Andere rapporten van

Andere rapporten van deze opdrachtgever(s)