NL FR EN
www.belgium.be

Projectfiche - Impactstudie educatieve dienst KMMA (lopend project)

Opdrachtgever(s)

  • Koninklijk Museum voor Midden-Afrika (KMMA)

Onderzoekscontext

De vraag naar een impactmeting/ effectstudie van het educatief aanbod van het KMMA komt vanuit het Directoraat-Generaal voor Ontwikkelingssamenwerking die een belangrijke geldschieter is van de educatieve dienst van het KMMA. Ook de educatieve dienst is geïnteresseerd om op een gestructureerde manier feedback over haar aanbod te verzamelen.

Onderzoeksopzet

De bedoeling is om een structurele impact evaluatie/ effectenmeting te houden over de rondleidingen en workshops gehouden in het KMMA. Enkel schoolgroepen zullen worden bevraagd.

Methode datavergaring

Samen met de educatieve dienst, ontwikkelt het Publieksobservatorium een methode en plan van aanpak om de rondleidingen en workshops in de toekomst op continue wijze te evalueren. Daarbij zal gewerkt worden met een pre- en post-testing methode waarbij de kennis, attitudes en het gedrag van de deelnemers aan de rondleidingen en workshops worden gemeten vóór deelname aan de workshop en nadien. De afname van de tests zou gebeuren in klasverband.

De bedoeling hiervan is om te meten wat de deelnemers precies hebben bijgeleerd met de workshop (leerniveau) en hoe dit hun attitudes en gedragingen heeft beïnvloed (gedragsniveau). Samen met de posttest zou ook een klassieke tevredenheidsbevraging worden gehouden. Hiermee kunnen we de subjectieve beleving meten (reactieniveau). Vonden de deelnemers het leuk, interessant, leerrijk, etc. Hebben de leerlingen iets bijgeleerd? Sluit het aan bij hun beleveniswereld en kennisniveau? Wat kan beter? Bedoeling is om de impact-evaluatie zo “light” mogelijk te maken, zodat ze duurzaam in de tijd kan ingezet worden.

Status

Het Publieksobservatorium werkte een testcase uit voor de interactieve rondleiding “een complex en gedeeld verleden”. Door de corona-crisis en het verbod op bezoek aan de musea door schoolgroepen, diende de uitvoering van de testcase te worden uitgesteld. Intussen werd de testcase helemaal uitgewerkt en is men klaar voor wanneer de scholengroepen opnieuw op bezoek komen.

Contact

  • Tine Geunis, educatieve dienst

Onderzoeksperiode

Datum van de aanvraag: 22/06/2018

Rapporten

- Lopend project -

Andere rapporten van deze opdrachtgever(s)