NL FR EN
www.belgium.be

Projectfiche - Museummonitor groepen 2019-2020

Opdrachtgever(s)

  • Koninklijk Museum voor Midden-Afrika (KMMA)
  • Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis (KMKG)
    • Museum Kunst & Geschiedenis
    • Muziekinstrumenten Museum (MIM)
    • Hallepoort
  • Museum voor Natuurwetenschappen (KBIN)
    Omwille van het vertrek van de verantwoordelijke en de vervanging van het reservatiesysteem besliste het KBIN om deze editie over te slaan.

Onderzoekscontext

De museummonitor biedt een antwoord op de vraag van de Musea om hun publiek en de publiekstevredenheid op een structurele manier te monitoren. De zo bekomen data moeten een longitudinale opvolging en vergelijkende benadering mogelijk maken. Dit moet indicatoren en cijfermateriaal opleveren, die de musea kunnen helpen bij het afstemmen van hun publieksbeleid.

De museummonitor bestaat enerzijds uit de museummonitor individuelen, waarbij families en particuliere bezoekers worden bevraagd en anderzijds uit de museummonitor groepen, waarbij de groepsbezoekers (vooral, maar niet enkel, scholen) worden bevraagd. De bevraging van de individuele bezoekers en de bevraging van de groepsbezoekers wisselen mekaar om het jaar af. Aangevuld met een continue verzameling van de gegevens afkomstig uit de kassaregistratiesystemen van  de verschillende musea en het Planetarium moet de vernieuwde monitor ons een meer geïntegreerd beeld schetsen van de bezoekers.

De monitor groepen bevraagt dus de bezoekers die in groep komen (scholen, culturele verenigingen, etc.) en hiervoor een reservatie hebben gemaakt. Een deel hiervan maakt gebruik van het aanbod van de educatieve diensten voor het volgen van rondleidingen en ateliers. Andere groepen komen in “vrij bezoek”.

Onderzoeksopzet

Het idee is om een tevredenheidsanalyse te maken bij de groepsbezoekers en om na te gaan of zowel de groepen die een beroep doen op de educatieve diensten als de groepen die de musea vrij bezoeken, tevreden zijn over de geboden dienstverlening. De diverse aspecten van de dienstverlening (reservatie, onthaal, gids, informatieverstrekking, randdiensten, etc.) worden daarbij bevraagd. Hiervoor werd een standaardvragenlijst uitgewerkt die gebruikt kan worden voor alle musea.

Methode datavergaring

De bevraging gebeurt met behulp van een online enquête. De groepsverantwoordelijken worden na hun bezoek per mail uitgenodigd om deel te nemen aan de enquête. De uitnodigingen worden verstuurd op basis van de gegevenslijsten afkomstig van de reservatiediensten. De mails zelf worden voortaan automatisch vanuit het kassasysteem van het de betrokken musea verstuurd.

Resultaten

Rapporten werden opgemaakt voor het Africamuseum (61 respondenten), het Museum Kunst & Geschiedenis (72 respondenten), het MIM (36 respondenten) en de voor de Hallepoort waren er niet voldoende respondenten om een rapport te kunnen maken. 

Contact

  • KMKG: Klara Herremans, Educatieve dienst
  • KMMA: Isabelle Van Loo, Educatieve dienst
  • KMMA: Tine Geunis, Educatieve dienst

Onderzoeksperiode

Datum van de aanvraag:
Binnen het kader van de museummonitor worden de groepen iedere 2 jaar bevraagd. Bij aanvang van het jaar laten de FWI weten of ze al dan niet geïnteresseerd zijn in de analyse.

Rapporten

Andere rapporten van

Andere rapporten van deze opdrachtgever(s)


Volledig rapport **
Dit rapport is beveiligd en enkel te consulteren mits toestemming van het PublieksObservatorium.
Aarzel niet om met ons contact op te nemen door te mailen naar reinoud.magosse@natuurwetenschappen.be of telefonisch op het nummer +32 (0)2 627 41 96