NL FR EN
www.belgium.be

Projectfiche - Social Media monitor

Opdrachtgever(s)

  • Koninklijk Belgisch Instituut voor Ruimte-Aeronomie (BIRA)
  • Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen (KBIN)
  • Koninklijk Meteorologisch Instituut (KMI)
  • Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis (KMKG)
    • Muziekinstrumentenmuseum (MIM)
    • Museum Kunst & Geschiedenis

Onderzoekscontext

Social media hebben de laatste jaren fors aan belang gewonnen binnen de mix aan communicatiekanalen die de FWI gebruiken om hun doelpublieken te bereiken. Bekende social media platformen als Facebook en Twitter bieden uitgebreide analyse tools en bijhorende dashboards aan die het mogelijk maken om deze kanalen te monitoren. Het probleem van deze tools is dat zij niet helemaal beantwoorden aan de vragen die de FWI hebben. Deze tools laten het bijvoorbeeld niet toe om jaar- of maandoverzichten te maken.

Op vraag van het KBIN ontwikkelde het Publieksobservatorium een Excel tool die de FWI moet toelaten om facebook- en twitterstatistieken op een eenvoudige manier te verwerken voor het opmaken van rapporten met cijfers en statistieken van Key Performance Indicators (KPI) per jaar en per maand.

Onderzoeksopzet

Een eenvoudige tool die toelaat om FB en Twitter statistieken om te zetten in overzichtelijke maand- en jaarcijfers.

Methode datavergaring

De Excel-fiche werd zo ontwikkeld dat de cijfers enkel dienen geëxporteerd te worden uit Facebook en Twitter en ingeplakt te worden in Excel, en waarna een paar clicks volstaan om automatisch maand- en jaaroverzichten te genereren voor de vooraf gekozen KPI.

Resultaten

Vandaag maken 4 FWI (BIRA, KBIN, KMKG en KMI) gebruik van de tool voor in totaal 6 verschillende accounts. Zowel voor Facebook als voor Twitter werd ook een handleiding gemaakt voor het gebruik van de tool.

Contact

  • BIRA: Karolien Lefever, verantwoordelijke communicatie
  • KBIN: Reinout Verbeke, dienst communicatie
  • KMI: Marc Christiaens, verantwoordelijke User’s Interface
  • KMKG: Bart Schouppe, dienst communicatie

Onderzoeksperiode

Datum van de aanvraag:
De social media statistieken worden ieder jaar geanalyseerd. Bij aanvang van het jaar laten de FWI weten of ze al dan niet geïnteresseerd zijn in de analyse.

Rapporten

-