
| Source DB | fr |
|---|---|
| Institution | ULiège |
| Code | 26_13668 |
| Unit | ULiège_u001 |
| Begin | 10/1/2019 |
| End | |
| title fr | Performance et stabilité d'un compresseur de basse pression en conditions d'entrée détordues |
| title nl | |
| title en | Performance and stability analysis of a highly-loaded low pressure compressor under distorted inflow conditions |
| Description fr | L'impossibilité d'étendre les résultats obtenus pour les soufflantes aux compresseurs à basse pression en raison des différences enterme de dessin, ce projet vise à fournir une description complète des phénomènes physiques entraînant la génération de pertes et ladétérioration de la stabilité dans les boosters modernes en conditions d'écoulement d'entrée déformé. Un compresseur axial représentant le premier étage d'un booster moderne sera testé avec un flux d'entrée distordu tandis que des simulations CFD seront utiliséespour piloter la conception de l'expérience. Les performances et l'entrée en décrochage seront étudiés, tandis que des balayages détaillés seront effectuées pour garantir une compréhension des phénomènes physiques en cours. La base de données résultante aidera donc aux développement des boosters pour la prochaine génération de moteurs d'avion. |
| Description nl | |
| Description en | Due to the impossibility of extending the results obtained for fans to the lowpressure compressor as a consequence of the marked aerodynamic and structural design differences, this research project aims at providing a complete characterization of the physical phenomena driving loss generation and stability deterioration in modern low-pressure compressors when distorted flow conditions set up.An axial compressor representative of the first stage of a modern geared turbofan booster will be experimentally tested with a distorted inlet flow field, while high-resolution CFD simulations will drive the design of experiments. The assessment of global performance, stall inception and post-stall behavior will be carried out, along with detailed flow surveys to ensure a thorough understanding of the involved physical phenomena. Such extensive set of data will support the development and design of boosters for the forthcoming generation of aircraft engines. |
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| Collaborations |