Gezien het toenemende belang van sociale media, gaan meer en meer organisaties en bedrijven sociale media als Twitter, Facebook, LinkedIn en andere gebruiken met betrekking tot hun communicatie en marketing. Ook de verschillende FWI willen hier niet achterblijven en gebruiken vooral Twitter en Facebook in hun communicatiestrategie.
Het eerste deel van het rapport bestaat uit een literatuuronderzoek, waarbij op zoek gegaan wordt naar “good practices” van het gebruik van sociale media in een museale en wetenschappelijke context in binnen- en buitenland.
Het tweede deel van het onderzoek is gewijd aan de verwerking van een interne bevraging die peilde naar de ervaringen en praktijken rond het gebruik van sociale media zoals vandaag reeds aanwezig zijn binnen de verschillende FWI.
Achteraan wordt ook een korte referentielijst toegevoegd en vooral ook een overzicht gegeven van interessante websites.
In het bijlagenmapje vindt u werkdocumenten met vooral praktische informatie die het bureau Netway maakte op vraag van de Kanselarij van de Eerste Minister met betrekking tot het gebruik van sociale media door de verschillende Federale Administraties.
Methode datavergaring
Desktop research, kleine interne bevraging.
Contact
De interne enquête vond plaats in het voorjaar 2012.
De desktop analyse in het najaar 2012.