NL FR EN
www.belgium.be

Kwaliteit, tevredenheid en vertrouwen in de federale overheid

Onderzoeksproject AM/01/003 (Onderzoeksactie AM)

Personen :

Beschrijving :

Het onderzoek verduidelijkt de samenhang tussen de effecten van de federale veranderingsprocessen, met name de kwaliteit, de tevredenheid en het vertrouwen. Een verbeterd inzicht in deze concepten, de onderlinge samenhang en haar verklarende parameters ondersteunt de keuze voor instrumenten, concepten, normen en strategieën die in een internationaal vergelijkend onderzoek werden geanalyseerd.

DOELSTELLINGEN

Het onderzoek gaat na onder welke voorwaarden veranderingsprocessen gericht op een verhoogde kwaliteit in de overheid kunnen leiden tot enerzijds een grotere tevredenheid en anderzijds een toegenomen vertrouwen. Het internationaal vergelijkend onderzoek leidt tot een verbeterd inzicht in de relaties tussen "kwaliteit", "tevredenheid" en "vertrouwen". De cartografie aan instrumenten wordt geanalyseerd naar concepten, meettechnieken, normering en verbeteringsstrategieën en resulteert in een verbeterd inzicht. De vertaling naar een Belgische context resulteert ten slotte in een praktijkgerichte handleiding.

Documentatie :

Kwaliteit in de overheid : een handboek voor kwaliteitsmanagement in de publieke sector op de basis van een internationaal comparatieve studie  Bouckaert, Geert - Thijs, Nick  Gent : Academia Press, 2003 (PB5930)

Kwaliteit in de overheid. Een handboek voor kwaliteitsmanagement in de publieke sector op basis van een internationaal comparatieve studie : samenvatting    Brussel : Federaal Wetenschapsbeleid, 2003 (SP1128)
[Om te downloaden