NL FR
www.belgium.be

FAQ

FAQ Individuele hulpverlening

Juridische hulpverlening

Juridische eerstelijnsbijstand
Een gratis oriënterend adviesgesprek tijdens een zitdag van een advocaat op verschillende locaties (justitiehuis, sociaal huis, OCMW, …).
Meer informatie  

Wetswinkel
Hier kan je terecht voor alle juridische vragen/problemen. Zij geven steeds een eerste algemeen en oriënterend advies. Een consultatie kost € 15.
Meer informatie  

Juridische tweedelijnsbijstand (het vroegere ‘pro deo’)
Dit is voor een uitvoerig juridisch advies, bijstand en vertegenwoordiging bij juridische kwesties of organisaties.
Deze bijstand is geheel of gedeeltelijk gratis, afhankelijk van je gezinssituatie en inkomsten.
Meer informatie  

Zelf een advocaat kiezen
Je bent ook vrij om zelf een advocaat te kiezen, dit afhankelijk van de expertise van de advocaat.
Meer informatie  

Juridische tweedelijnsbijstand (het vroegere ‘pro deo’)
Dit is voor een uitvoerig juridisch advies, bijstand en vertegenwoordiging bij juridische kwesties of organisaties.
Deze bijstand is geheel of gedeeltelijk gratis, afhankelijk van je gezinssituatie en inkomsten.
Meer informatie  

Zelf een advocaat kiezen
Je bent ook vrij om zelf een advocaat te kiezen, dit afhankelijk van de expertise van de advocaat.
Meer informatie  

FAQ Medische hulpverlening

Hospitalisatieverzekering Ethias

Enkel de personeelsleden van een federale wetenschappelijke instelling (FWI)* of het Federaal Wetenschapsbeleid (Belspo) kunnen zich aansluiten.

Personen die in dienst zijn via art. 60, via E-gov of door aan de FWI’s gelinkte vzw’s zijn geen begunstigden van de sociale dienst en kunnen zich dus niet aansluiten.

* POD Wetenschapsbeleid, Koninklijke Bibliotheek van België, Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, Koninklijk Museum van Midden-Afrika, Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis, Koninklijke Instituut voor het Kunstpatrimonium, Koninklijk Belgisch Instituut voor Ruimte-Aeronomie , Koninklijke Sterrenwacht van België (KSB) en het Planetarium, Koninklijk Meteorologisch Instituut van België, Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen, Algemeen Rijksarchief en Rijksarchief in de Provinciën, Studie- en Documentatiecentrum Oorlog en Hedendaagse Maatschappij

Door het aansluitingsformulier met vermelding “nieuwe aansluiting”, ingevuld en getekend op te sturen naar het secretariaat via secr.soc@belspo.be.

Vanaf de 1e dag van de maand die volgt op mijn aansluiting.

Bij een laattijdige aansluiting: als de aanvraag niet ingediend is binnen 3 maanden na indiensttreding.  

De wachttijd is 10 maanden. Bij een tijdige aansluiting (binnen de 3 maanden na indiensttreding) is er geen wachttijd.

Het is mogelijk om wijzigingen door te geven via het aansluitingsformulier. Bovenaan aanduiden om welke wijziging het gaat, je gegevens invullen, ondertekenen en doorsturen naar secr.soc@belspo.be.

Deze wijzigingen worden het snelst door de verzekeraar verwerkt via de website  of de app van de verzekering. Als je hierbij problemen ondervindt kan je de wijziging doorgeven via het aansluitingsformulier en getekend doorsturen naar secr.soc@belspo.be.

Het is mogelijk om wijzigingen door te geven via het aansluitingsformulier. Bovenaan aanduiden om welke wijziging het gaat, je gegevens invullen, ondertekenen en doorsturen naar secr.soc@belspo.be.

Opgelet: kinderen worden niet automatisch aangesloten na geboorte of adoptie. Doe dit binnen de drie maanden na de geboorte en /of adoptie, en voeg een geboorteakte toe of een bewijs van gezinssamenstelling.

Het is mogelijk om wijzigingen door te geven via het aansluitingsformulier. Bovenaan aanduiden om welke wijziging het gaat, je gegevens invullen, ondertekenen en doorsturen naar secr.soc@belspo.be.

Opgelet: je dient je partner binnen de 3 maanden na samenwonen aan te sluiten, voeg bij je formulier ook een attest van gezinssamenstelling toe.

Je verliest het voordeel van de hospitalisatieverzekering dat aan je werk verbonden is, maar je kan deze verzekering op individuele basis voortzetten. Deze aanvraag dien je binnen de 30 na vertrek te bezorgen aan de verzekeringsinstelling.

Dit recht op voortzetting wordt jou zonder medische formaliteiten toegekend als je meer dan twee jaar onafgebroken bij de hospitalisatieverzekering bent aangesloten.

Indien je bij een andere federale overheidsinstelling aan het werk gaat kan je aangesloten blijven, maar dan dien je wel bij de aanvang van je nieuwe tewerkstelling de verzekeringsinstelling hiervan op de hoogte brengen. Dit kan via het aansluitingsformulier dat je op onze website vindt.

Er zijn geen gevolgen voor je aansluiting, je hoeft ook niets door te geven aangezien dit onder hetzelfde collectieve contract van Belspo valt.

Neem contact op met onze sociale dienst via secr.soc@belspo.be.

Het is mogelijk dat je geen factuur krijgt, bijvoorbeeld wanneer je je aansluit bij de basisformule: in dat geval komt de sociale dienst tussen voor het totale bedrag van de interventie. Heb je gekozen voor de uitgebreide formule, dan zou je wel een factuur moeten ontvangen.

Als je gezinsleden aangesloten zijn, zal je voor hun wel een factuur ontvangen omdat de sociale dienst slechts voor een deel van de premie van het gezin (partner en kinderen) tussenkomt.

De jaarlijkse facturen worden gewoonlijk in december - januari of binnen 2 maanden na je inschrijving verzonden.
Als je onterecht geen factuur hebt ontvangen, neem contact met ons op via secr.soc@belspo.be.

Het is mogelijk om je formule te wijzigen via het aansluitingsformulier. Bovenaan aanduiden om welke wijziging het gaat, je gegevens invullen, ondertekenen en doorsturen naar secr.soc@belspo.be.

Het is belangrijk te weten dat de overstap van de uitgebreide formule naar de basisformule zonder problemen kan. Voor de overstap van de basisformule naar de uitgebreide formule is er een wachtperiode van 10 maanden en een medische vragenlijst over je medisch verleden. Op basis van deze gegevens beslist de verzekeraar of je al dan niet kan overstappen. Reeds bestaande medische aandoeningen zullen niet worden niet terugbetaald.

Opgelet: een wijziging van formule dient ten laatste 3 maanden voor de jaarlijkse deadline op 31 december doorgegeven te worden.

Bij twijfel kan je je dossier raadplegen via de website of via de app van de verzekering. Je kan ook de klantendienst contacteren via het telefoonnummer vermeld op je factuur/polis of in de informatiebrochure

Vind je het antwoord dat je zoekt niet bij de verzekeraar, neem dan contact op met de sociale dienst via secr.soc@belspo.be.

Zowel de premie als de tussenkomst kan elk jaar verschillen, de tabellen zijn hier te vinden.

De door de begunstigden te betalen premie wordt automatisch verhoogd met je leeftijd, d.w.z. op 67 jaar voor de eerste verhoging en op 72 jaar voor de tweede en laatste verhoging.

Je kan het overzicht van de premies hier vinden.

Wanneer je met pensioen gaat, hoef je niets te doen, de aansluiting loopt door wanneer je met pensioen bent en de premie wordt automatisch verhoogd op 67 jaar en vervolgens op 72 jaar.

Het is noodzakelijk de verzekeringsinstelling hiervan op de hoogte te stellen, je vindt alle informatie hierover in de “Praktische gids na aansluiting Ethias” en online via deze website van Ethias .

Afhankelijk van de formule die je gekozen hebt, worden de kosten van de ziekenhuisopname door de verzekering gedekt. Alle kosten in verband met deze ziekenhuisopname worden ook gedekt 60 dagen vóór en 180 dagen na je ziekenhuisopname.

In de meeste ziekenhuizen wordt de factuur rechtstreeks naar de verzekeringsmaatschappij gestuurd. In het geval van een uitgebreide formule wordt toch een franchise in rekening gebracht als je voor een éénpersoonskamer kiest. (het bedrag van deze vrijstelling vind je in de brochure)

In geval van een hieronder vermelde ernstige ziekte wordt de verzekering uitgebreid tot de kosten van gezondheidszorg die buiten het ziekenhuis worden verleend en die rechtstreeks verband houden met de ziekte.
Met andere woorden, de vergoeding van de kosten, ook in geval van niet-opname, en de termijnen voor en na opname in het ziekenhuis zijn niet langer van toepassing.

(lijst van ernstige ziekten: kanker, leukemie, tuberculose, multiple sclerose, amyotrofische laterale sclerose, systemische sclerodermie, ziekte van Parkinson, difterie, polio(myelitis), cerebro-spinale meningitis, pokken, brucellose, tyfus (buiktyfus, paratyfus, paratyfuskoorts), encefalitis, miltvuur, tetanus, cholera, ziekte van Hodgkin, aids, virushepatitis, roodvonk, diabetes, nieraandoeningen waarvoor dialyse noodzakelijk is, ziekte van Crohn, mucoviscidose, ziekte van Alzheimer, malaria, ziekte van Pompe, ziekte van CreutzfeldtJacob, progressieve spierdystrofie, colitis ulcerosa, ziekte van Hashimoto, ziekte van Lyme, syndroom van Sjögren en sarcoïdose.)

In het geval van ernstige ziekte vindt u de te volgen procedure in het Ethias-document "Je hebt een lopend dossier “Ernstig ziekte” bij AG". Deze procedure geldt ongeacht de situatie (ernstige ziekte reeds erkend door de vorige verzekeraar of nieuwe aanvraag).

Alle nodige informatie over hoe je je ziekenhuiskosten dient te bezorgen aan de verzekeringsinstelling vind je in de “Praktische gids na aansluiting” of op deze website .  

Ja dat is mogelijk, en dit zonder medische formaliteiten en zonder wachtperiode.

Ze moeten daarvoor binnen de drie maanden na de stopzettingsdatum contact opnemen met de verzekeringsinstelling om een offerte te ontvangen. Dit kan via contrat.mediparticuliers@ethias.be.

Opgelet: de premie bij individuele verderzetting is niet dezelfde als de premie (basispremie/aanvullende premie) zoals vermeld in de polis van de collectieve hospitalisatieverzekering.

Een kind kan aangesloten blijven als een van de volgende voorwaarden van toepassing is:

  • het kind is kinderbijslaggerechtigd;
  • het kind is fiscaal ten laste;
  • het kind is gedomicilieerd bij de hoofdverzekerde;
  • het kind is werd geplaatst onder wettige voogdij van de hoofdverzekerde;
  • de hoofdverzekerde is alimentatieplichtig of er is co-ouderschap.

Is geen van deze voorwaarden van toepassing, dan eindigt het contract op de jaarlijkse einddatum.
Vanaf 1 januari volgend op het verzekeringsjaar waarin de leeftijdsgrens van 25 jaar wordt bereikt, betaalt het kind een volwassenentarief (in de tarieventabel opgenomen als "Nevenverzekerde (partner) tot en met 66 jaar").

  • Sla het document op als PDF en open het document.
  • Plaats je identiteitskaart in de kaartlezen van je computer.
  • Klik boven het document op ‘TOOLS’, dan ‘CERTIFICATEN’, dan ‘DIGITALY SIGN’;
  • Teken met het kruisje een klein rechthoekje op de plaats bestemd voor de handtekening, klik op 'CONTINUE', vervolgens op ‘SIGN’ en voer de pincode van de identiteitskaart in.

Contacteer het secretariaat van de sociale dienst via secr.soc@belspo.be

Tussenkomst medische kosten

Enkel de personeelsleden van een federale wetenschappelijke instelling (FWI)* of het Federaal Wetenschapsbeleid (Belspo) kunnen een aanvraag indienen.

Personen die in dienst zijn via art. 60 of door aan de FWI’s gelinkte vzw’s zijn geen begunstigden van de sociale dienst en kunnen dus geen aanvraag indienen.

* POD Wetenschapsbeleid, Koninklijke Bibliotheek van België, Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, Koninklijk Museum van Midden-Afrika, Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis, Koninklijke Instituut voor het Kunstpatrimonium, Koninklijk Belgisch Instituut voor Ruimte-Aeronomie , Koninklijke Sterrenwacht van België (KSB) en het Planetarium, Koninklijk Meteorologisch Instituut van België, Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen, Algemeen Rijksarchief en Rijksarchief in de Provinciën, Studie- en Documentatiecentrum Oorlog en Hedendaagse Maatschappij.

Door het ingevulde en ondertekende aanvraagformulier aan de sociale dienst te bezorgen. Dit samen met de nodige (medische) bewijsstukken:

1. Administratieve documenten:

  • aanvraagformulier ;
  • aanslagbiljet van de personenbelasting van het aangevraagde jaar;
  • bewijs van inkomsten/loon van alle gezinsleden van het aangevraagde jaar;
  • bewijs betaling huishuur;
  • bewijs van betaling hypothecaire lening;
  • attest van invaliditeit van minstens 66%;
  • bewijs van ontvangen uitkeringen.

2. Documenten in kader van medische kosten:

  • overzicht van de raadplegingen met inbegrip van de eventuele terugbetaling MAF opgemaakt door de mutualiteit;
  • lijst farmaceutische kosten voorgeschreven door arts;
  • elk ander bewijs van medische kosten;
  • overzicht terugbetaling ziekenhuiskosten door de hospitalisatieverzekering/mutualiteit;
  • tussenkomst aankoop bril/lenzen gezinsleden: voorschrift van de oogarts, aankoopbewijs met vermelding van prijs montuur, prijs glazen, prijs lenzen;
  • tandprothesen: attest van de tandarts met vermelding van behandeling, prijs per prestatie en het betalingsbewijs ;
  • andere prothesen: de bovenstaande procedure geldt ook voor hoorapparaten en andere prothesen;
  • ziekenvervoer en huur van medische apparatuur: de originele factuur.

Belangrijk: alle documenten moeten de originele attesten of facturen zijn.

Je dient je aanvraag en alle nodige bewijsstukken op te sturen naar secr.soc@belspo.be.

Alle door een arts voorgeschreven medische kosten: medicijnen, consulten, fysiotherapie, prothesen, logopedie, brillen of contactlenzen, enz.

Er is ook een tussenkomst mogelijk voor

  • ziekenhuiskosten (enkel van toepassing bij gemeenschappelijke kamers),
  • de huur van medische apparatuur en
  • ziekenvervoer.

Bovenstaande zijn enkel mogelijk op voorwaarde dat de medische kosten niet door een andere organisatie of verzekering worden gedekt.

Sommigen hebben recht op een vergoeding van het MAF (maximumfactuur) via de mutualiteit. Hiermee zal rekening worden gehouden bij de berekening van de interventie.

We verkiezen dat elke aanvraag voor het volledige huishouden wordt ingediend, indien nodig is het mogelijk om elk een afzonderlijke aanvraag in te dienen.

Je mag telkens ten laatste 1 juli van het lopende jaar een aanvraag indienen voor de 2 voorgaande kalenderjaren (vb. een aanvraag voor 2021 wordt aanvaard tot 1 juli 2023).

  • Sla het document op als PDF en open het document.
  • Plaats je identiteitskaart in de kaartlezen van je computer.
  • Klik boven het document op ‘TOOLS’, dan ‘CERTIFICATEN’, dan ‘DIGITALY SIGN’;
  • Teken met het kruisje een klein rechthoekje op de plaats bestemd voor de handtekening, klik op 'CONTINUE', vervolgens op ‘SIGN’ en voer de pincode van de identiteitskaart in.

Contacteer het secretariaat van de sociale dienst via secr.soc@belspo.be

Tussenkomst preventieve geneeskunde

Enkel de personeelsleden van een federale wetenschappelijke instelling (FWI)* of het Federaal Wetenschapsbeleid (Belspo) kunnen een aanvraag indienen.

Personen die in dienst zijn via art. 60 of door aan de FWI’s gelinkte vzw’s zijn geen begunstigden van de sociale dienst en kunnen dus geen aanvraag indienen.

* POD Wetenschapsbeleid, Koninklijke Bibliotheek van België, Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, Koninklijk Museum van Midden-Afrika, Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis, Koninklijke Instituut voor het Kunstpatrimonium, Koninklijk Belgisch Instituut voor Ruimte-Aeronomie , Koninklijke Sterrenwacht van België (KSB) en het Planetarium, Koninklijk Meteorologisch Instituut van België, Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen, Algemeen Rijksarchief en Rijksarchief in de Provinciën, Studie- en Documentatiecentrum Oorlog en Hedendaagse Maatschappij.

De tegemoetkoming bestaat uit 2 soorten tussenkomsten:

  • kankerscreening: de sociale dienst moedigt alle personeelsleden en gepensioneerde aan om regelmatig te screenen op kanker;
  • griepvaccin: dit geldt enkel voor gepensioneerden.

De tegemoetkoming is gericht op alle personeelsleden en gepensioneerden die een aanvraag kunnen indienen.

De tegemoetkoming bedraagt maximum € 20.

Door het aanvraagformulier ingevuld op te sturen naar secr.soc@belspo.be.

Het is mogelijk om een tegemoetkoming voor je partner aan te vragen.

Alleen voor gepensioneerde personeelsleden van 65 jaar en ouder.

De tegemoetkoming bedraagt maximum € 10.

Door het aanvraagformulier en de nodige bewijsstukken op te sturen naar secr.soc@belspo.be.

(Bewijsstukken: tussenkomst mutualiteit consultatie dokter, aankoopfactuur griepvaccin met vermelding tussenkomst mutualiteit)

Het formulier moet opgestuurd worden naar : secr.soc@belspo.be.

Het is niet mogelijk om voor je partner een tegemoetkoming aan te vragen voor het griepvaccin.

De aanvragen kunnen op elk moment van het jaar ingediend worden, maar voor 15 december van het jaar van het onderzoek of vaccinatie. Kosten die in de maand december zijn gemaakt, moeten uiterlijk op 31 januari van het volgende jaar worden ingediend.

  • Sla het document op als PDF en open het document.
  • Plaats je identiteitskaart in de kaartlezen van je computer.
  • Klik boven het document op ‘TOOLS’, dan ‘CERTIFICATEN’, dan ‘DIGITALY SIGN’;
  • Teken met het kruisje een klein rechthoekje op de plaats bestemd voor de handtekening, klik op 'CONTINUE', vervolgens op ‘SIGN’ en voer de pincode van de identiteitskaart in.

Contacteer het secretariaat van de sociale dienst via secr.soc@belspo.be

Tussenkomst aankoop bril of lenzen

Enkel voor de personeelsleden van een federale wetenschappelijke instelling (FWI)* of het Federaal Wetenschapsbeleid (Belspo) is het mogelijk om een afzonderlijke tussenkomst in de aankoop van bril of lenzen aan te vragen. Op deze manier is je dossier binnen een termijn van twee maand afgehandeld.

De tussenkomst voor de andere gezinsleden en gepensioneerden maken deel uit van de aanvraag tussenkomst medische kosten. Voor meer uitleg hiervoor zie de infopagina en FAQ medische kosten.

Personen die in dienst zijn via art. 60 of door aan de FWI’s gelinkte vzw’s zijn geen begunstigden van de sociale dienst en kunnen dus geen aanvraag indienen.

* POD Wetenschapsbeleid, Koninklijke Bibliotheek van België, Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, Koninklijk Museum van Midden-Afrika, Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis, Koninklijke Instituut voor het Kunstpatrimonium, Koninklijk Belgisch Instituut voor Ruimte-Aeronomie , Koninklijke Sterrenwacht van België (KSB) en het Planetarium, Koninklijk Meteorologisch Instituut van België, Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen, Algemeen Rijksarchief en Rijksarchief in de Provinciën, Studie- en Documentatiecentrum Oorlog en Hedendaagse Maatschappij.

  • De bril of contactlenzen moeten worden aangekocht op voorschrift van een oogarts.
  • De aankoop van de bril of contactlenzen moet plaatsvinden binnen 6 maanden na de datum van het voorschrift.
  • De tussenkomst kan om de drie jaar aangevraagd worden.

Je dient volgende documenten op te sturen naar secr.soc@belspo.be:

  • een aanvraagformulier voor een bril of contactlenzen;
  • een kopie van het voorschrift van de oogarts;
  • de originele factuur van de opticien (prijs van de monturen/lenzen/lenzen)
  • attest mutualiteit met vermelding bedrag tussenkomst.

Je aanvraag dien je op sturen naar secr.soc@belspo.be.

  • Voor een bril
    • Voor de glazen: een percentage berekend op basis van je niveau (A, B, C of D);
    • Voor het montuur: aankoopprijs met een maximum van €50;
  • Voor de lenzen: de tussenkomst bedraagt hetzelfde als voor een bril.
Niveau % maximum tussenkomst
A 10 % 50€ zonder montuur
B 15% 75€ zonder montuur
C 20% 100€ zonder montuur
D 25% 125€ zonder montuur
  • Sla het document op als PDF en open het document.
  • Plaats je identiteitskaart in de kaartlezen van je computer.
  • Klik boven het document op ‘TOOLS’, dan ‘CERTIFICATEN’, dan ‘DIGITALY SIGN’;
  • Teken met het kruisje een klein rechthoekje op de plaats bestemd voor de handtekening, klik op 'CONTINUE', vervolgens op ‘SIGN’ en voer de pincode van de identiteitskaart in.

Contacteer het secretariaat van de sociale dienst via secr.soc@belspo.be

FAQ Vrije tijd

Tussenkomst sportieve activiteiten

Enkel de personeelsleden van een federale wetenschappelijke instelling (FWI)* of het Federaal Wetenschapsbeleid (Belspo) kunnen een aanvraag indienen.

Personen die in dienst zijn via art. 60 of door aan de FWI’s gelinkte vzw’s zijn geen begunstigden van de sociale dienst en kunnen dus geen aanvraag indienen.

* POD Wetenschapsbeleid, Koninklijke Bibliotheek van België, Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, Koninklijk Museum van Midden-Afrika, Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis, Koninklijke Instituut voor het Kunstpatrimonium, Koninklijk Belgisch Instituut voor Ruimte-Aeronomie , Koninklijke Sterrenwacht van België (KSB) en het Planetarium, Koninklijk Meteorologisch Instituut van België, Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen, Algemeen Rijksarchief en Rijksarchief in de Provinciën, Studie- en Documentatiecentrum Oorlog en Hedendaagse Maatschappij.

Om gebruik te maken van deze tussenkomst dien je onderstaande documenten op te sturen naar secr.soc@belspo.be.

  • een volledig ingevuld formulier;
  • een kopie van het abonnement of ticket;
  • een betalingsbewijs indien de prijs niet op het ticket of abonnement vermeld staat.

Het is mogelijk om voor meerdere activiteiten een tussenkomst aan te vragen.

Je kan op elk moment van een aanvraag indienen, rekening houdend met de deadline (31/10).

Activiteiten tussen 1 november en 31 december kan je het indienen tijdens het volgende kalenderjaar.

Je dient je aanvraag op te sturen naar secr.soc@belspo.be voor 31 oktober.

De tussenkomst wordt jaarlijks op het einde van het kalenderjaar uitbetaald.

Omwille van budgettaire redenen ligt het bedrag niet vooraf vast.

  • Sla het document op als PDF en open het document.
  • Plaats je identiteitskaart in de kaartlezen van je computer.
  • Klik boven het document op ‘TOOLS’, dan ‘CERTIFICATEN’, dan ‘DIGITALY SIGN’;
  • Teken met het kruisje een klein rechthoekje op de plaats bestemd voor de handtekening, klik op 'CONTINUE', vervolgens op ‘SIGN’ en voer de pincode van de identiteitskaart in.

Contacteer het secretariaat van de sociale dienst via secr.soc@belspo.be

Tussenkomst culturele activiteiten

Enkel de personeelsleden van een federale wetenschappelijke instelling (FWI)* of het Federaal Wetenschapsbeleid (Belspo) kunnen een aanvraag indienen.

Personen die in dienst zijn via art. 60 of door aan de FWI’s gelinkte vzw’s zijn geen begunstigden van de sociale dienst en kunnen dus geen aanvraag indienen.

* POD Wetenschapsbeleid, Koninklijke Bibliotheek van België, Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, Koninklijk Museum van Midden-Afrika, Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis, Koninklijke Instituut voor het Kunstpatrimonium, Koninklijk Belgisch Instituut voor Ruimte-Aeronomie , Koninklijke Sterrenwacht van België (KSB) en het Planetarium, Koninklijk Meteorologisch Instituut van België, Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen, Algemeen Rijksarchief en Rijksarchief in de Provinciën, Studie- en Documentatiecentrum Oorlog en Hedendaagse Maatschappij.

Om gebruik te maken van deze tussenkomst dien je onderstaande documenten op te sturen naar secr.soc@belspo.be.

  • een volledig ingevuld formulier;
  • een kopie van het abonnement of ticket;
  • een betalingsbewijs indien de prijs niet op het ticket of abonnement vermeld staat.

Het is mogelijk om voor meerdere activiteiten een tussenkomst aan te vragen.

Je kan op elk moment van een aanvraag indienen, rekening houdend met de deadline (31/10).

Activiteiten tussen 1 november en 31 december kan je het indienen tijdens het volgende kalenderjaar.

Je dient je aanvraag op te sturen naar secr.soc@belspo.be voor 31 oktober.

De tussenkomst wordt jaarlijks op het einde van het kalenderjaar uitbetaald.

Omwille van budgettaire redenen ligt het bedrag niet vooraf vast.

  • Sla het document op als PDF en open het document.
  • Plaats je identiteitskaart in de kaartlezen van je computer.
  • Klik boven het document op ‘TOOLS’, dan ‘CERTIFICATEN’, dan ‘DIGITALY SIGN’;
  • Teken met het kruisje een klein rechthoekje op de plaats bestemd voor de handtekening, klik op 'CONTINUE', vervolgens op ‘SIGN’ en voer de pincode van de identiteitskaart in.

Contacteer het secretariaat van de sociale dienst via secr.soc@belspo.be

FAQ Kinderen

Geboorte- en adoptiepremie

Enkel de personeelsleden van een federale wetenschappelijke instelling (FWI)* of het Federaal Wetenschapsbeleid (Belspo) kunnen een aanvraag indienen.

Personen die in dienst zijn via art. 60 of door aan de FWI’s gelinkte vzw’s zijn geen begunstigden van de sociale dienst en kunnen dus geen aanvraag indienen.

* POD Wetenschapsbeleid, Koninklijke Bibliotheek van België, Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, Koninklijk Museum van Midden-Afrika, Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis, Koninklijke Instituut voor het Kunstpatrimonium, Koninklijk Belgisch Instituut voor Ruimte-Aeronomie , Koninklijke Sterrenwacht van België (KSB) en het Planetarium, Koninklijk Meteorologisch Instituut van België, Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen, Algemeen Rijksarchief en Rijksarchief in de Provinciën, Studie- en Documentatiecentrum Oorlog en Hedendaagse Maatschappij

Het aanvraagformulier dient opgestuurd te worden naar het secretariaat van de sociale dienst.

Volgende documenten dienen toegevoegd te worden:

  • Aanvraag geboortepremie: een kopie van de geboorteakte;
  • Aanvraag adoptiepremie: afschrift uit het bevolkingsregister.

Je aanvraag dien je op sturen naar secr.soc@belspo.be

De aanvraag dient te gebeuren binnen het jaar volgend op de geboortedag of dag van adoptie.

Er kan slechts 1 ouder een aanvraag indienen.

De premie bedraagt € 100,00.

  • Sla het document op als PDF en open het document.
  • Plaats je identiteitskaart in de kaartlezen van je computer.
  • Klik boven het document op ‘TOOLS’, dan ‘CERTIFICATEN’, dan ‘DIGITALY SIGN’;
  • Teken met het kruisje een klein rechthoekje op de plaats bestemd voor de handtekening, klik op 'CONTINUE', vervolgens op ‘SIGN’ en voer de pincode van de identiteitskaart in.

Contacteer het secretariaat van de sociale dienst via secr.soc@belspo.be

Sinterklaasfeest

Enkel de kinderen van zowel personeelsleden als van gepensioneerden van een federale wetenschappelijke instelling (FWI)* of het Federaal Wetenschapsbeleid (Belspo) kunnen ingeschreven worden.

De kinderen van personen die in dienst zijn via art. 60 of door aan de FWI’s gelinkte vzw’s zijn geen begunstigden van de sociale dienst en kunnen dus niet ingeschreven worden.

* POD Wetenschapsbeleid, Koninklijke Bibliotheek van België, Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, Koninklijk Museum van Midden-Afrika, Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis, Koninklijke Instituut voor het Kunstpatrimonium, Koninklijk Belgisch Instituut voor Ruimte-Aeronomie , Koninklijke Sterrenwacht van België (KSB) en het Planetarium, Koninklijk Meteorologisch Instituut van België, Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen, Algemeen Rijksarchief en Rijksarchief in de Provinciën, Studie- en Documentatiecentrum Oorlog en Hedendaagse Maatschappij

Kinderen tot 10 jaar kunnen deelnemen aan het Sinterklaasfeest.

Via de online inschrijvingsformulier dat beschikbaar is op de infopagina over het Sinterklaasfeest.

Ja, ouders of andere begeleiders mogen samen met een oudere broer of zus (>11 jaar) aanwezig zijn op het feest.

Het feest zal in het weekend voor of na 6 december plaatsvinden.

De uiterste inschrijvingsdatum zal bij de aankondiging van het feest op de infopagina vermeld worden.

Kinderkampen

Enkel de personeelsleden van een federale wetenschappelijke instelling (FWI)* of het Federaal Wetenschapsbeleid (Belspo) kunnen een aanvraag indienen.

Personen die in dienst zijn via art. 60 of door aan de FWI’s gelinkte vzw’s zijn geen begunstigden van de sociale dienst en kunnen dus geen aanvraag indienen.

* POD Wetenschapsbeleid, Koninklijke Bibliotheek van België, Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, Koninklijk Museum van Midden-Afrika, Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis, Koninklijke Instituut voor het Kunstpatrimonium, Koninklijk Belgisch Instituut voor Ruimte-Aeronomie , Koninklijke Sterrenwacht van België (KSB) en het Planetarium, Koninklijk Meteorologisch Instituut van België, Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen, Algemeen Rijksarchief en Rijksarchief in de Provinciën, Studie- en Documentatiecentrum Oorlog en Hedendaagse Maatschappij.

Volgende voorwaarden moeten voldaan worden:

  1. Het kind moet minstens 3 jaar oud zijn tijdens de periode waarvoor de tussenkomst wordt aangevraagd.
  2. Het kind mag de leeftijd van 16 jaar nog niet bereikt hebben voor de periode waarvoor de tussenkomst wordt aangevraagd.
  3. Het kind mag niet vergezeld worden door de ouders.
  4. Het kamp mag enkel doorgaan tijdens de vakanties met uitzondering van de kerstvakantie.
  5. Halve dagen komen niet in aanmerking voor een tussenkomst.
  6. De organisator van het kamp dient voor de Belgische overheid erkend te zijn en dient in België door te gaan.

Om een aanvraag in te dienen dien je volgende zaken te bezorgen aan het secretariaat van de sociale dienst

  1. Een ingevuld en ondertekend aanvraagformulier dient voor de deadline doorgestuurd te worden naar secr.soc@belspo.be
  2. Voeg bij dit het bewijs van deelname toe en bewijs van betaling.

Het is mogelijk om voor meerdere kinderkampen een aanvraag in te dienen.

Je mag op elk moment van het desbetreffende jaar een aanvraag in dienen, rekening houdend met de deadline van 15 november.

Enkel onderstaande vakanties komen in aanmerking:

  • Krokusvakantie
  • Paasvakantie
  • Zomervakantie
  • Herfstvakantie

Er is geen tussenkomst mogelijk voor de kinderkampen tijdens de Kerstvakantie.

Je dient je aanvraag en bewijsstukken te bezorgen via secr.soc@belspo.be.

Omwille van budgettaire redenen wordt de tussenkomst op het einde van het kalenderjaar uitbetaald.

Omwille van budgettaire redenen ligt het bedrag niet vooraf vast.

  • Sla het document op als PDF en open het document.
  • Plaats je identiteitskaart in de kaartlezen van je computer.
  • Klik boven het document op ‘TOOLS’, dan ‘CERTIFICATEN’, dan ‘DIGITALY SIGN’;
  • Teken met het kruisje een klein rechthoekje op de plaats bestemd voor de handtekening, klik op 'CONTINUE', vervolgens op ‘SIGN’ en voer de pincode van de identiteitskaart in.

Contacteer het secretariaat van de sociale dienst via secr.soc@belspo.be