Juridische eerstelijnsbijstand
Een gratis oriënterend adviesgesprek tijdens een zitdag van een advocaat op verschillende locaties (justitiehuis, sociaal huis, OCMW, …).
Meer informatie
Wetswinkel
Hier kan je terecht voor alle juridische vragen/problemen. Zij geven steeds een eerste algemeen en oriënterend advies. Een consultatie kost € 15.
Meer informatie
Juridische tweedelijnsbijstand (het vroegere ‘pro deo’)
Dit is voor een uitvoerig juridisch advies, bijstand en vertegenwoordiging bij juridische kwesties of organisaties.
Deze bijstand is geheel of gedeeltelijk gratis, afhankelijk van je gezinssituatie en inkomsten.
Meer informatie
Zelf een advocaat kiezen
Je bent ook vrij om zelf een advocaat te kiezen, dit afhankelijk van de expertise van de advocaat.
Meer informatie
Juridische tweedelijnsbijstand (het vroegere ‘pro deo’)
Dit is voor een uitvoerig juridisch advies, bijstand en vertegenwoordiging bij juridische kwesties of organisaties.
Deze bijstand is geheel of gedeeltelijk gratis, afhankelijk van je gezinssituatie en inkomsten.
Meer informatie
Zelf een advocaat kiezen
Je bent ook vrij om zelf een advocaat te kiezen, dit afhankelijk van de expertise van de advocaat.
Meer informatie
Enkel de personeelsleden van een federale wetenschappelijke instelling (FWI)* of het Federaal Wetenschapsbeleid (Belspo) kunnen zich aansluiten.
Personen die in dienst zijn via art. 60, via E-gov of door aan de FWI’s gelinkte vzw’s zijn geen begunstigden van de sociale dienst en kunnen zich dus niet aansluiten.
* POD Wetenschapsbeleid, Koninklijke Bibliotheek van België, Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, Koninklijk Museum van Midden-Afrika, Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis, Koninklijke Instituut voor het Kunstpatrimonium, Koninklijk Belgisch Instituut voor Ruimte-Aeronomie , Koninklijke Sterrenwacht van België (KSB) en het Planetarium, Koninklijk Meteorologisch Instituut van België, Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen, Algemeen Rijksarchief en Rijksarchief in de Provinciën, Studie- en Documentatiecentrum Oorlog en Hedendaagse Maatschappij
Door het aansluitingsformulier met vermelding “nieuwe aansluiting”, ingevuld en getekend op te sturen naar het secretariaat via secr.soc@belspo.be.
Vanaf de 1e dag van de maand die volgt op mijn aansluiting.
Bij een laattijdige aansluiting: als de aanvraag niet ingediend is binnen 3 maanden na indiensttreding. De wachttijd is 10 maanden.
Je hoeft geen wachttijd te doorlopen en geen medische vragenlijst in te vullen als je reeds een persoonlijke/individuele hospitalisatieverzekering hebt. In dat geval dien je ons, samen met het aansluitingsformulier, een verzekeringsattest te bezorgen waarop de begin- en einddatum van jouw verzekering vermeld staan.
De wachttijd is 10 maanden. Bij een tijdige aansluiting (binnen de 3 maanden na indiensttreding) is er geen wachttijd.
Via jouw klantenzone kan je het snelst en het gemakkelijkst je persoonlijke gegevens en voorkeuren wijzigen. Wijzigingen in je gezinssituatie kunnen enkel via het aansluitingsformulier. Je kruist bovenaan de wijziging aan die je wilt doorvoeren en vult de nieuwe informatie in op het formulier. Het ingevulde en ondertekende formulier bezorg je ons via secr.soc@belspo.be.
Het is mogelijk om wijzigingen door te geven via het aansluitingsformulier. Bovenaan aanduiden om welke wijziging het gaat, je gegevens invullen, ondertekenen en doorsturen naar secr.soc@belspo.be.
Opgelet: kinderen worden niet automatisch aangesloten na geboorte of adoptie. Doe dit binnen de drie maanden na de geboorte en /of adoptie, en voeg een geboorteakte toe of een bewijs van gezinssamenstelling.
Het is mogelijk om wijzigingen door te geven via het aansluitingsformulier. Bovenaan aanduiden om welke wijziging het gaat, je gegevens invullen, ondertekenen en doorsturen naar secr.soc@belspo.be.
Opgelet: je dient je partner binnen de 3 maanden na samenwonen aan te sluiten, voeg bij je formulier ook een attest van gezinssamenstelling toe.
Je verliest het voordeel van de hospitalisatieverzekering dat aan je werk verbonden is, maar je kan deze verzekering op individuele basis voortzetten. Deze aanvraag dien je binnen de 30 na vertrek te bezorgen aan de verzekeringsinstelling.
Dit recht op voortzetting wordt jou zonder medische formaliteiten toegekend als je meer dan twee jaar onafgebroken bij de hospitalisatieverzekering bent aangesloten.
Indien je bij een andere federale overheidsinstelling aan het werk gaat kan je aangesloten blijven, maar dan dien je wel bij de aanvang van je nieuwe tewerkstelling de verzekeringsinstelling hiervan op de hoogte brengen. Dit kan via het aansluitingsformulier.
Er zijn geen gevolgen voor je aansluiting, je hoeft ook niets door te geven aangezien dit onder hetzelfde collectieve contract van Belspo valt.
Neem contact op met onze sociale dienst via secr.soc@belspo.be.
De jaarlijkse facturen worden gewoonlijk in januari of binnen 2 maanden na je inschrijving verzonden. Voorheen ontving je geen factuur als je was aangesloten in de basisformule. Vanaf januari 2025 ontvangt iedereen (zowel basis of uitgebreide formule) een factuur.
Als je geen factuur hebt ontvangen, neem dan contact met ons op via secr.soc@belspo.beHet is mogelijk om je formule te wijzigen via het aansluitingsformulier. Bovenaan aanduiden om welke wijziging het gaat, je gegevens invullen, ondertekenen en doorsturen naar secr.soc@belspo.be.
Het is belangrijk te weten dat de overstap van de uitgebreide formule naar de basisformule zonder problemen kan. Voor de overstap van de basisformule naar de uitgebreide formule is er een wachtperiode van 10 maanden en een medische vragenlijst over je medisch verleden. Op basis van deze gegevens beslist de verzekeraar of je al dan niet kan overstappen. Reeds bestaande medische aandoeningen zullen niet worden niet terugbetaald.
Opgelet: een wijziging van formule dient ten laatste 3 maanden voor de jaarlijkse deadline op 31 december doorgegeven te worden.Bij twijfel kan je je dossier raadplegen via de website of via de app van de verzekering. Je kan ook de klantendienst contacteren via het telefoonnummer vermeld op je factuur/polis of in de informatiebrochure.
Vind je het antwoord dat je zoekt niet bij de verzekeraar, neem dan contact op met de sociale dienst via secr.soc@belspo.be.
Zowel de premie als de tussenkomst kan elk jaar verschillen, de tabellen zijn hier te vinden.
LET OP: Ethias heeft voor 2025 een indexering van de verzekeringspremies met 7% aangekondigd. Om deze stijging te kunnen opvangen heeft de Sociale Dienst beslist om de tussenkomst in de premies aan te passen. De Sociale Dienst zal daardoor voortaan slechts 75% van de premie voor de basisformule voor actieve leden dekken. De tussenkomst voor gepensioneerden blijft ongewijzigd.
De door de begunstigden te betalen premie wordt automatisch verhoogd met je leeftijd, d.w.z. op 67 jaar voor de eerste verhoging en op 72 jaar voor de tweede en laatste verhoging.
Je kan het overzicht van de premies hier vinden.
Als gepensioneerd personeelslid van de POD Wetenschapsbeleid blijf je verzekerd via de groepsverzekering. Het is wel noodzakelijk om je gewijzigde statuut van actief personeelslid naar gepensioneerde door te geven aan de verzekeraar. Dit doe je door op het aansluitingsformulier aan te duiden dat je een wijziging van statuut wenst door te geven.
Als je tijdens je tewerkstelling een aanvullende verzekering ('Ambulant zorgplan' en/of 'Plan Tandzorgen') hebt afgesloten zal deze eindigen op het einde van het jaar waarin je op pensioen gaat. Dit gebeurt automatisch, je zal hierover geen bericht ontvangen van de verzekeraar.
De wetgeving voorziet in het recht tot individuele verderzetting maar hiervoor moet je wel zelf je aanvraag doen via de website van de verzekeraar .
Heb je tijdens je tewerkstelling geen hospitalisatieverzekering afgesloten, dan is het helaas te laat om dit nog te doen. In dat geval raden wij u aan contact op te nemen met uw ziekenfonds om een geschikte en voordelige formule te vinden.
Het is noodzakelijk de verzekeringsinstelling hiervan op de hoogte te stellen, je vindt alle informatie hierover in de “Praktische gids na aansluiting Ethias” en online via deze website van Ethias .
Afhankelijk van de formule die je gekozen hebt, worden de kosten van de ziekenhuisopname door de verzekering gedekt. Alle kosten in verband met deze ziekenhuisopname worden ook gedekt 60 dagen vóór en 180 dagen na je ziekenhuisopname.
In de meeste ziekenhuizen wordt de factuur rechtstreeks naar de verzekeringsmaatschappij gestuurd. In het geval van een uitgebreide formule wordt toch een franchise in rekening gebracht als je voor een éénpersoonskamer kiest. (het bedrag van deze vrijstelling vind je in de brochure)
In geval van een hieronder vermelde ernstige ziekte wordt de verzekering uitgebreid tot de kosten van gezondheidszorg die buiten het ziekenhuis worden verleend en die rechtstreeks verband houden met de ziekte.
Met andere woorden, de vergoeding van de kosten, ook in geval van niet-opname, en de termijnen voor en na opname in het ziekenhuis zijn niet langer van toepassing.
(lijst van ernstige ziekten: kanker, leukemie, tuberculose, multiple sclerose, amyotrofische laterale sclerose, systemische sclerodermie, ziekte van Parkinson, difterie, polio(myelitis), cerebro-spinale meningitis, pokken, brucellose, tyfus (buiktyfus, paratyfus, paratyfuskoorts), encefalitis, miltvuur, tetanus, cholera, ziekte van Hodgkin, aids, virushepatitis, roodvonk, diabetes, nieraandoeningen waarvoor dialyse noodzakelijk is, ziekte van Crohn, mucoviscidose, ziekte van Alzheimer, malaria, ziekte van Pompe, ziekte van CreutzfeldtJacob, progressieve spierdystrofie, colitis ulcerosa, ziekte van Hashimoto, ziekte van Lyme, syndroom van Sjögren en sarcoïdose.)
In het geval van ernstige ziekte vindt u de te volgen procedure in het Ethias-document "Je hebt een lopend dossier “Ernstig ziekte” bij AG". Deze procedure geldt ongeacht de situatie (ernstige ziekte reeds erkend door de vorige verzekeraar of nieuwe aanvraag).
Alle nodige informatie over hoe je je ziekenhuiskosten dient te bezorgen aan de verzekeringsinstelling vind je in de “Praktische gids na aansluiting” of op deze website .
Ja dat is mogelijk, en dit zonder medische formaliteiten en zonder wachtperiode.
Ze moeten daarvoor binnen de drie maanden na de stopzettingsdatum contact opnemen met de verzekeringsinstelling om een offerte te ontvangen. Dit kan via contrat.mediparticuliers@ethias.be.
Opgelet: de premie bij individuele verderzetting is niet dezelfde als de premie (basispremie/aanvullende premie) zoals vermeld in de polis van de collectieve hospitalisatieverzekering.
Een kind kan aangesloten blijven als een van de volgende voorwaarden van toepassing is:
Is geen van deze voorwaarden van toepassing, dan eindigt het contract op de jaarlijkse einddatum.
Vanaf 1 januari volgend op het verzekeringsjaar waarin de leeftijdsgrens van 25 jaar wordt bereikt, betaalt het kind een volwassenentarief (in de tarieventabel opgenomen als "Nevenverzekerde (partner) tot en met 66 jaar").
De verzekeraar biedt twee aanvullende verzekeringen aan: ‘Ambulant zorgplan’ en ‘Plan Tandzorgen’. Als je hierover graag meer informatie wenst raadpleeg je hiervoor best de website van FOD BOSA .
Contacteer het secretariaat van de sociale dienst via secr.soc@belspo.be
Enkel de personeelsleden van een federale wetenschappelijke instelling (FWI)* of het Federaal Wetenschapsbeleid (Belspo) kunnen een aanvraag indienen.
Personen die in dienst zijn via art. 60 of door aan de FWI’s gelinkte vzw’s zijn geen begunstigden van de sociale dienst en kunnen dus geen aanvraag indienen.
* POD Wetenschapsbeleid, Koninklijke Bibliotheek van België, Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, Koninklijk Museum van Midden-Afrika, Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis, Koninklijke Instituut voor het Kunstpatrimonium, Koninklijk Belgisch Instituut voor Ruimte-Aeronomie , Koninklijke Sterrenwacht van België (KSB) en het Planetarium, Koninklijk Meteorologisch Instituut van België, Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen, Algemeen Rijksarchief en Rijksarchief in de Provinciën, Studie- en Documentatiecentrum Oorlog en Hedendaagse Maatschappij.
Door het ingevulde en ondertekende aanvraagformulier aan de sociale dienst te bezorgen. Dit samen met de nodige (medische) bewijsstukken:
1. Administratieve documenten:
2. Documenten in kader van medische kosten:
Belangrijk: alle documenten moeten de originele attesten of facturen zijn.
Je dient je aanvraag en alle nodige bewijsstukken op te sturen naar secr.soc@belspo.be.
Alle door een arts voorgeschreven medische kosten: medicijnen, consulten, fysiotherapie, prothesen, logopedie, brillen of contactlenzen, enz.
Er is ook een tussenkomst mogelijk voor
Bovenstaande zijn enkel mogelijk op voorwaarde dat de medische kosten niet door een andere organisatie of verzekering worden gedekt.
Sommigen hebben recht op een vergoeding van het MAF (maximumfactuur) via de mutualiteit. Hiermee zal rekening worden gehouden bij de berekening van de interventie.
We verkiezen dat elke aanvraag voor het volledige huishouden wordt ingediend, indien nodig is het mogelijk om elk een afzonderlijke aanvraag in te dienen.
Je mag telkens ten laatste 1 juli van het lopende jaar een aanvraag indienen voor de 2 voorgaande kalenderjaren (vb. een aanvraag voor 2021 wordt aanvaard tot 1 juli 2023).
Contacteer het secretariaat van de sociale dienst via secr.soc@belspo.be
Enkel de personeelsleden van een federale wetenschappelijke instelling (FWI)* of het Federaal Wetenschapsbeleid (Belspo) kunnen een aanvraag indienen.
Personen die in dienst zijn via art. 60 of door aan de FWI’s gelinkte vzw’s zijn geen begunstigden van de sociale dienst en kunnen dus geen aanvraag indienen.
* POD Wetenschapsbeleid, Koninklijke Bibliotheek van België, Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, Koninklijk Museum van Midden-Afrika, Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis, Koninklijke Instituut voor het Kunstpatrimonium, Koninklijk Belgisch Instituut voor Ruimte-Aeronomie , Koninklijke Sterrenwacht van België (KSB) en het Planetarium, Koninklijk Meteorologisch Instituut van België, Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen, Algemeen Rijksarchief en Rijksarchief in de Provinciën, Studie- en Documentatiecentrum Oorlog en Hedendaagse Maatschappij.
De tegemoetkoming bestaat uit 2 soorten tussenkomsten:
De tegemoetkoming is gericht op alle personeelsleden en gepensioneerden die een aanvraag kunnen indienen.
De tegemoetkoming bedraagt maximum € 20.
Door het aanvraagformulier ingevuld op te sturen naar secr.soc@belspo.be.
Het is mogelijk om een tegemoetkoming voor je partner aan te vragen.
Alleen voor gepensioneerde personeelsleden van 65 jaar en ouder.
De tegemoetkoming bedraagt maximum € 10.
Door het aanvraagformulier en de nodige bewijsstukken op te sturen naar secr.soc@belspo.be.
(Bewijsstukken: tussenkomst mutualiteit consultatie dokter, aankoopfactuur griepvaccin met vermelding tussenkomst mutualiteit)
Het formulier moet opgestuurd worden naar : secr.soc@belspo.be.
Het is niet mogelijk om voor je partner een tegemoetkoming aan te vragen voor het griepvaccin.
De aanvragen kunnen op elk moment van het jaar ingediend worden, maar voor 15 december van het jaar van het onderzoek of vaccinatie. Kosten die in de maand december zijn gemaakt, moeten uiterlijk op 31 januari van het volgende jaar worden ingediend.
Contacteer het secretariaat van de sociale dienst via secr.soc@belspo.be
Enkel voor de personeelsleden van een federale wetenschappelijke instelling (FWI)* of het Federaal Wetenschapsbeleid (Belspo) is het mogelijk om een afzonderlijke tussenkomst in de aankoop van bril of lenzen aan te vragen. Op deze manier is je dossier binnen een termijn van twee maand afgehandeld.
De tussenkomst voor de andere gezinsleden en gepensioneerden maken deel uit van de aanvraag tussenkomst medische kosten. Voor meer uitleg hiervoor zie de infopagina en FAQ medische kosten.
Personen die in dienst zijn via art. 60 of door aan de FWI’s gelinkte vzw’s zijn geen begunstigden van de sociale dienst en kunnen dus geen aanvraag indienen.
* POD Wetenschapsbeleid, Koninklijke Bibliotheek van België, Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, Koninklijk Museum van Midden-Afrika, Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis, Koninklijke Instituut voor het Kunstpatrimonium, Koninklijk Belgisch Instituut voor Ruimte-Aeronomie , Koninklijke Sterrenwacht van België (KSB) en het Planetarium, Koninklijk Meteorologisch Instituut van België, Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen, Algemeen Rijksarchief en Rijksarchief in de Provinciën, Studie- en Documentatiecentrum Oorlog en Hedendaagse Maatschappij.
Je dient volgende documenten op te sturen naar secr.soc@belspo.be:
Je aanvraag dien je op sturen naar secr.soc@belspo.be.
Niveau | % | maximum tussenkomst |
A | 10 % | 50€ zonder montuur |
B | 15% | 75€ zonder montuur |
C | 20% | 100€ zonder montuur |
D | 25% | 125€ zonder montuur |
Contacteer het secretariaat van de sociale dienst via secr.soc@belspo.be
Enkel de personeelsleden van een federale wetenschappelijke instelling (FWI)* of het Federaal Wetenschapsbeleid (Belspo) kunnen een aanvraag indienen.
Personen die in dienst zijn via art. 60 of door aan de FWI’s gelinkte vzw’s zijn geen begunstigden van de sociale dienst en kunnen dus geen aanvraag indienen.
* POD Wetenschapsbeleid, Koninklijke Bibliotheek van België, Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, Koninklijk Museum van Midden-Afrika, Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis, Koninklijke Instituut voor het Kunstpatrimonium, Koninklijk Belgisch Instituut voor Ruimte-Aeronomie , Koninklijke Sterrenwacht van België (KSB) en het Planetarium, Koninklijk Meteorologisch Instituut van België, Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen, Algemeen Rijksarchief en Rijksarchief in de Provinciën, Studie- en Documentatiecentrum Oorlog en Hedendaagse Maatschappij.
Om gebruik te maken van deze tussenkomst dien je onderstaande documenten op te sturen naar secr.soc@belspo.be.
Het is mogelijk om voor meerdere activiteiten een tussenkomst aan te vragen.
Je kan op elk moment van een aanvraag indienen, rekening houdend met de deadline (31/10).
Activiteiten tussen 1 november en 31 december kan je het indienen tijdens het volgende kalenderjaar.
Je dient je aanvraag op te sturen naar secr.soc@belspo.be voor 31 oktober.
De tussenkomst wordt jaarlijks op het einde van het kalenderjaar uitbetaald.
Omwille van budgettaire redenen ligt het bedrag niet vooraf vast.
Contacteer het secretariaat van de sociale dienst via secr.soc@belspo.be
Enkel de personeelsleden van een federale wetenschappelijke instelling (FWI)* of het Federaal Wetenschapsbeleid (Belspo) kunnen een aanvraag indienen.
Personen die in dienst zijn via art. 60 of door aan de FWI’s gelinkte vzw’s zijn geen begunstigden van de sociale dienst en kunnen dus geen aanvraag indienen.
* POD Wetenschapsbeleid, Koninklijke Bibliotheek van België, Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, Koninklijk Museum van Midden-Afrika, Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis, Koninklijke Instituut voor het Kunstpatrimonium, Koninklijk Belgisch Instituut voor Ruimte-Aeronomie , Koninklijke Sterrenwacht van België (KSB) en het Planetarium, Koninklijk Meteorologisch Instituut van België, Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen, Algemeen Rijksarchief en Rijksarchief in de Provinciën, Studie- en Documentatiecentrum Oorlog en Hedendaagse Maatschappij.
Om gebruik te maken van deze tussenkomst dien je onderstaande documenten op te sturen naar secr.soc@belspo.be.
Het is mogelijk om voor meerdere activiteiten een tussenkomst aan te vragen.
Je kan op elk moment van een aanvraag indienen, rekening houdend met de deadline (31/10).
Activiteiten tussen 1 november en 31 december kan je het indienen tijdens het volgende kalenderjaar.
Je dient je aanvraag op te sturen naar secr.soc@belspo.be voor 31 oktober.
De tussenkomst wordt jaarlijks op het einde van het kalenderjaar uitbetaald.
Omwille van budgettaire redenen ligt het bedrag niet vooraf vast.
Contacteer het secretariaat van de sociale dienst via secr.soc@belspo.be
Enkel de personeelsleden van een federale wetenschappelijke instelling (FWI)* of het Federaal Wetenschapsbeleid (Belspo) kunnen een aanvraag indienen.
Personen die in dienst zijn via art. 60 of door aan de FWI’s gelinkte vzw’s zijn geen begunstigden van de sociale dienst en kunnen dus geen aanvraag indienen.
* POD Wetenschapsbeleid, Koninklijke Bibliotheek van België, Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, Koninklijk Museum van Midden-Afrika, Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis, Koninklijke Instituut voor het Kunstpatrimonium, Koninklijk Belgisch Instituut voor Ruimte-Aeronomie , Koninklijke Sterrenwacht van België (KSB) en het Planetarium, Koninklijk Meteorologisch Instituut van België, Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen, Algemeen Rijksarchief en Rijksarchief in de Provinciën, Studie- en Documentatiecentrum Oorlog en Hedendaagse Maatschappij
Het aanvraagformulier dient opgestuurd te worden naar het secretariaat van de sociale dienst.
Volgende documenten dienen toegevoegd te worden:
Je aanvraag dien je op sturen naar secr.soc@belspo.be
De aanvraag dient te gebeuren binnen het jaar volgend op de geboortedag of dag van adoptie.
Er kan slechts 1 ouder een aanvraag indienen.
De premie bedraagt € 100,00.
Contacteer het secretariaat van de sociale dienst via secr.soc@belspo.be
Enkel de kinderen van zowel personeelsleden als van gepensioneerden van een federale wetenschappelijke instelling (FWI)* of het Federaal Wetenschapsbeleid (Belspo) kunnen ingeschreven worden.
De kinderen van personen die in dienst zijn via art. 60 of door aan de FWI’s gelinkte vzw’s zijn geen begunstigden van de sociale dienst en kunnen dus niet ingeschreven worden.
* POD Wetenschapsbeleid, Koninklijke Bibliotheek van België, Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, Koninklijk Museum van Midden-Afrika, Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis, Koninklijke Instituut voor het Kunstpatrimonium, Koninklijk Belgisch Instituut voor Ruimte-Aeronomie , Koninklijke Sterrenwacht van België (KSB) en het Planetarium, Koninklijk Meteorologisch Instituut van België, Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen, Algemeen Rijksarchief en Rijksarchief in de Provinciën, Studie- en Documentatiecentrum Oorlog en Hedendaagse MaatschappijKinderen tot 10 jaar kunnen deelnemen aan het Sinterklaasfeest.
Via de online inschrijvingsformulier dat beschikbaar is op de infopagina over het Sinterklaasfeest.
Ja, ouders of andere begeleiders mogen samen met een oudere broer of zus (>11 jaar) aanwezig zijn op het feest.
Het feest zal in het weekend voor of na 6 december plaatsvinden.
De uiterste inschrijvingsdatum zal bij de aankondiging van het feest op de infopagina vermeld worden.
Enkel de personeelsleden van een federale wetenschappelijke instelling (FWI)* of het Federaal Wetenschapsbeleid (Belspo) kunnen een aanvraag indienen.
Personen die in dienst zijn via art. 60 of door aan de FWI’s gelinkte vzw’s zijn geen begunstigden van de sociale dienst en kunnen dus geen aanvraag indienen.
* POD Wetenschapsbeleid, Koninklijke Bibliotheek van België, Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, Koninklijk Museum van Midden-Afrika, Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis, Koninklijke Instituut voor het Kunstpatrimonium, Koninklijk Belgisch Instituut voor Ruimte-Aeronomie , Koninklijke Sterrenwacht van België (KSB) en het Planetarium, Koninklijk Meteorologisch Instituut van België, Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen, Algemeen Rijksarchief en Rijksarchief in de Provinciën, Studie- en Documentatiecentrum Oorlog en Hedendaagse Maatschappij.
Volgende voorwaarden moeten voldaan worden:
Om een aanvraag in te dienen dien je volgende zaken te bezorgen aan het secretariaat van de sociale dienst
Het is mogelijk om voor meerdere kinderkampen een aanvraag in te dienen.
Je mag op elk moment van het desbetreffende jaar een aanvraag in dienen, rekening houdend met de deadline van 15 november.
Enkel onderstaande vakanties komen in aanmerking:
Er is geen tussenkomst mogelijk voor de kinderkampen tijdens de Kerstvakantie.
Je dient je aanvraag en bewijsstukken te bezorgen via secr.soc@belspo.be.
Omwille van budgettaire redenen wordt de tussenkomst op het einde van het kalenderjaar uitbetaald.
Omwille van budgettaire redenen ligt het bedrag niet vooraf vast.
Contacteer het secretariaat van de sociale dienst via secr.soc@belspo.be